Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-11-19, 17:45   #1
LouiseErixon LouiseErixon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 6
Overlock för yrkessömnad vilken?!

Vill börja med att säga att jag läst recensionerna här på Sysidan innan jag startade den här tråden men blir inte klokare då de inte avslöjar om det är hobby eller yrkessömnad man ägnar sig åt.

Nu har jag alltså suttit och googlat i över 1 månad, läst prospekt, letat tester och recensioner, frågat runt bland bekanta men jag blir inte klok!
Jag håller på att starta ett eget företag med inriktning design och sömnad, det är min mamma och jag som kommer sy allting och jag inser att min 28 år gamla Bernina-overlock måste nu bytas ut. Hon är gammal och trött med utslitna delar.

Jag har då några krav:
*Den ska vara stadig och tåla en hel del sömnad i högt tempo i oika tyger och tjocklekar.
*Den ska inte kännas plastig och lätt utan gärna lite tyngd i (inte toktung)
*Jag vill gärna ha automatisk trådspänning (finns det för overlock?) eftersom det oftast är det man får lägga tiden på att hitta rätt.
*Så lätt trädning som möjligt!
*Stor avlastningsyta, eventuellt köpa till ett bord.
*Coverlock är inte ett krav speciellt då många verkar anse att kombo-maskinerna är sämre än att köpa 2 separata


De jag då tittat på som känns någorlunda rätt är Husqvarna Viking Huskylock s21 och Brother 4234D men jag vet inte om de är de bästa för ändamålet? Brother känns rejäla och de använder ju dessa i Project Runway Husqvarna har jag på mina vanliga maskiner och är väldigt nöjd.
SÅ, är det någon här som syr antingen väldigt mycket privat eller som jobbar med sömnad och kan rekomendera en bra overlock?

Tacksam för alla tips eftersom jag sliter mitt hår och egentligen behöver köpa en ny senast igår....
LouiseErixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-19, 18:16   #2
LouiseErixon LouiseErixon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 6
Skärpa mig?

För det första vet jag inte var man hittar en industrimaskin och sen vet jag inte hur mycket utrymme dom kräver? Jag kommer sy hemifrån så jag måste kunna ta bort den när jag är färdig för dagen. Kan man det med en industrimaskin?
LouiseErixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-19, 22:34   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle rekommendera Babylock. Luft trädning av upper och lower looper (dom dom brukar vara jobbigast att trä), automatisk trådsänning. Babylockarna är dyra i inköp men helt underbara att sy på. Dom ställer in sig själva, du su kan sy en som i tunt sidentyg och nästa i tjockt jeanstyg, maskinen ställer om dig själv. Den står stadigt.

Köper du en kombimaskin måste du bygga om den till täcksöm. Det innebär att du måste ställa om maskinen, på vissa måste man ta bort delar (andra gör man det med ratt), flytta nålar trå om maskinen. Det är med andra ord lite jobb. På en del av dom billigare maskinerna är det svårt att få till snygg täcksöm.
Prismässigt är det ingen stor skillnad mellan två maskiner en overlock och en täcksöm eller en combimaskin. Den enda fördelen är att det blir en maskin mindre som tar plats.

Brother är bra för hushållsbruk, och nybörjarvänlig, men jag tror den är lite väl klen för yrkesbruk.

Alternativt en ny Bernina.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-20, 15:27   #4
LouiseErixon LouiseErixon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 6
Dom har jag inte hört tala om men nu när jag googlar så hittade jag har du nåt tips på någon speciell som du föredrar eller kan rekommendera? Det låter toppen det där med att den känner av tyget för det tycker jag är det mest omständiga med min gamla overlock!
LouiseErixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-20, 16:16   #5
Humlan Humlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 40
Jag har skrivit ett meddelande till dig här på sysidan. Vet knappt själv var dom hamnar, men antar det är på sin egen sida.

Maria
Humlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-20, 16:22   #6
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag tror också att ska det vara en kombi så ska det vara babylock. De gör bra maskiner både kombi och vanliga. Evolution heter kombimaskinen.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-20, 17:12   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
BabyLock Evolution fungerar verkligen utan krångel. Lätt att trä med en knapptryckning och automatisk inställning av trådspänning.

Jag hade först en begagnad värsting-Elna med extrasömmar på programkort. Den sydde jättefint till jag bytte tyg. Då måste jag gå igenom alla trådspänningsrattar igen. Trädningen gick men var betydligt krångligare än på BabyLock Evolution. Jag tröttnade.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 16:41   #8
LouiseErixon LouiseErixon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 6
Nu har jag kollat lite mer ingående på Babylock maskinerna och jag har fastnat för Babylock Imagine 2 eftersom jag inte känner något behov av coverstitching utan hellre vill ha en renodlad overlock.

Är det någon här som har en sådan och vill ge sina synpunkter på den?
Var har ni köpt den? Vad jag kan hitta så är Sövde Symaskiner de enda som säljer den över nätet?
LouiseErixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 17:45   #9
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag tycker du ska gå till Stockholms Sycenter på Hagagatan 2 i Stockholm. De är jätteduktiga på overlockar, har ett stort sortiment och är mycket kunniga och kommer att hjälpa dig om du får några problem. Har själv köpt min overlock där och har bara gott att säga om dem. Mycket lättare att ha en affär i närheten att gå till än att hålla på och skicka maskinen fram och tillbaka om något skulle bli fel.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 17:58   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det företaget har jag också bara gott säga. En av tjejerna Linn som jobbar där är dessutom en mycket duktig sömmerska.

Sedan finns även Sypressen i Västerhaninge. Ägaren har flytta butiken hem, så ring henne.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 18:48   #11
LouiseErixon LouiseErixon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 6
Såg att de ligger nästa granne med mig ju så dit ska jag absolut gå, har mailat för att höra om dom har Babylock maskiner tack för tipset!
LouiseErixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 22:51   #12
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Stockholms Sycenter har Babylock.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock, yrkessömnad

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons