Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-01, 15:45   #1
Råttmor Råttmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 7
Boktips för nybörjare

Hej,

jag undrar om det finns någon som har något tips på en bra handbok i
klädsömnad (för nybörjare)? Helst en så modern variant som möjligt.

Jag har sett många tips om boken "Sy kläder" av Linda Gibson.
Den verkar riktigt bra, men verkar tyvärr inte gå att få tag på längre.


Väldigt tacksam för svar!
Råttmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 19:09   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
De beror på vad du är ute efter för sorts böcker.

Är det mönster oxå eller är det bara ren instruktion av sömnadsmoment/dealjsömnad (typ "sy kläder") som du är ute efter?

En riktigt bra och enkel detaljbok är "dressmakers technique bible" av Lorna Knight. (se sysidans recensioner).

Även "Vouge sewing" är bra. En riktigt tjock och härlig bok som jag använder som uppslagsverk och inspiration. Den är på Engelska och kan vara lite svår för en nybörjare som inte kan facktermerna än.

Hade "sy kläder" som skolbok när jag studerade sömnad (och äger den självklart nu), men tycker att den har lite onödigt knöliga beskrivningar och otydliga bilder. Använder den nästan inte alls längre - går alltid först till de två ovanstående böckerna.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 12:36   #3
Råttmor Råttmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 7
Tack så jättemycket för svaret Åsa!

Jag ska hålla böckerna i minnet (framför allt "dressmakers technique bible" av Lorna Knight). Beställde fyra böcker från Adlibris för en stund sedan som jag hoppas är bra för nybörjare:

* Sy : Den kompletta sömnadshandboken
* Sy enkelt och rätt
* Fynda, fixa & sy om
* Sy I Skinn Och Läder

Jag tänkte också så att det kanske är bättre att ha böcker på svenska till att börja med, så att själva översättningen inte stjäl en massa tid och energi som man hellre vill lägga ned på själva arbetet.

Era tips är jättevärdefulla för mig eftersom jag fortfarande känner mig såpass ny i ämnet!
Råttmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 23:34   #4
Ansen Ansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 1
Är du nöjd med böckerna?

Jag är också nybörjare och letar efter böcker. Vill framför allt sy kläder till barnen, sedan kanske till mig själv. När du hunnit bläddra lite i dina nya böcker är jag nyfiken på om du kan rekommendera mig att köpa dem!
Ansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 07:30   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar du skaffar dig två böcker:
Sy enkelt och rätt av Katarina Nordegren Den innehåller tydliga bilder och bra instuktioner, som tar upp den vanligaste symomenten.
Sedan rekommenderar jag Vouge Sewing som är en riktigt sybibel. Den innehåller otroligt mycket en bok som fungerar både för nybörjare och proffs. Vouge Sewing är en helt underbar uppslagsbok i klädsömnad. En bok du kan växa med och inte växer ur. Har du dessa två klarar du långt.

Överkurs:
Sedan om du vill lära dig vad du kan göra med en vanlig symaskin så rekommenderar jag Sewing Machine techniqus av Nancy Bednar och Pugh-Gannon. Boken fodrar en symaskin med lite mönstersömmar och tillgång till olika pressarfötter. Boken vänder sig inte direkt till nybörjare, men är mycket inspirerade och pedagogisk. Boken tar upp olika tekniker. När du har blivit lite varm i kläderna rekommenderar jag den. Du kommer bli förvånand över vad man kan göra på en vanlig symaskin.

Böckerna hittar du till bra pris på Adlibris.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 16:06   #6
Råttmor Råttmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 7
Ansen: Jag har inte fått böckerna än, men jag kommer nog bläddra i dom rätt så flitigt när dom kommit fram. jag kan skicka ett meddelande till dig när jag fått någon uppfattning.. kom på nu att det säkert finns böcker på bibblan som man kan låna eller bläddra i en stund, även om jag själv gärna vill ha dom i bokhyllan.
Råttmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 16:09   #7
Råttmor Råttmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 7
bila: Sy enkelt och rätt har jag redan beställt, så det låter ju positivt att veta att andra gillar den! Vouge Sewing verkar vara en populär bok, säkert något jag kommer kolla upp när jag fått lite bättre koll. Sewing Machine techniqus låter också väldigt intressant, lite annorlunda boktips också, tack!
Råttmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 09:30   #8
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Jag får nyhetsbrev från McCalls mönster site, och idag fick jag denna "Serious Sewing" med många förslag på böcker om sömnad och mönsterkonstruktion.

http://mccallpattern.mccall.com/news...BMV201106Books
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
boktips, handbok, kläder, nybörjare, sömnad

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons