Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-23, 10:03   #1
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Lätt mönster

Hej! Jag har letat och letat, men inte hittat något riktigt bra basmönster på enkla stickade sockor. Sockor i ganska tunt garn. Jag har så svårt att få till hälen så att den blir snygg och att alla maskorna lutar så där snyggt åt rätt håll. Så det här är en dröm för mig att lära mig och "fatta" vad jag gör . Med de vänligaste hälsn Ulla
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 12:02   #2
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Har du kikat på Garnstudios beskrivningar?

http://www.garnstudio.com/lang/se/search.php
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 21:46   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
"Lutar så där snyggt åt rätt håll".

Rätt och rätt. Men alla minskningar på ena sidan bör vara gjorda på samma sätt och alla minskningar på andra sidan gjorda på ett annat sätt, men allihop lika.

Sätten är "2tillsammans" och "lyft en maska, sticka nästa och dra den lyfta maskan över den stickade".(Och vad den heter på svenska kommer jag inte ihåg men på engelska förkortas den ssk.)

2tillsammans är så enkelt som att man stickar 2 maskor samtidigt, som att man tagit fel och råkat få stickan genom två maskor.

"Ena sidan och andra sidan". Det betyder att man stickar varannan minskning med ena sorten och varannan med den andra sorten. Och här tänker jag då att man minskar både på ovansidan och undersidan och både på stortåsida och lilltåsida.

Gör man vartannatsaken i ena ordningen så blir det som en sarg mellan ovansida och undersida.
Gör man istället vartannatsaken i andra ordningen så blir det som att ovansida/undersida "äter upp" den minskade maskan. Gör man då minskningarna precis efter varandra så blir det som ett litet dike.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 07:10   #4
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Tack för svar! Jag ska gå in i Garnstudions mönsterkatalog o fördjupa mig lite ´-att få snygga lutningar på intagningar gör hela strmpan om man inte bara värmen är det viktiga förstås
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 17:14   #5
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Om jag inte förstår fel så menar Edvina att det finns stickvideos på Garnstudio där de visar hur man gör olika hälar. Söker du på Youtube finns det säkert där också. Jag har lärt mig flera virkmoment som jag inte kunnat innan på detta sett.

Lycka till!!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons