Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-07-28, 19:32   #1
SkräddareV SkräddareV är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 1
Tips på symaskiner

Hej!

Jag har precis tagit examen på design utbildning och behöver köpa en ny symaskin. Jag ska sy kläder, allt från jackor till klänningar. Jag behöver en symaskin somm kan sy på nästan alla tyger som tex tjockare tyger till jackor, tunna tyger som tex chiffong etc.

Jag är beredd att lägga ut MAX 10 000:- helst runt 6 000:-
SkräddareV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 02:08   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Det är ju lite svårt att svara och vara helt opartisk, tyvärr. Ibland kan en maskin ha precis rätt funktioner men ändå vara helt fel, kanske bara ful!

Du kanske ska börja med att komma ihåg det du absolut inte har gillat på de maskiner du redan har sytt med? För tung maskin, eller för lätt, för kort eller för lång friarm, lätt eller svår att ställa in, jag kan mata på massor med "tankar"...

Bäst resultat får du om du tar med dig tygbitar och åker till en välsorterad butik (det kanske går att boka en tid?) och ber att få genomgångar på de olika maskiner och märken som finns. Gör en lista med frågor du har, skriv ner svaren och fyll på med fler frågor på plats. Tänk lite cyniskt, ibland har de kickback på vissa märken/modeller utan att det är någon försäljningskampanj.

Ingår det utbildning på maskinen?
Hur lång är garantin?
Ingår det fri service?
I så fall, hur länge?
Om du ändrar dig inom ett år och vill byta maskin, får du tillgodoräkna dig full köpeskilling på din redan köpta maskin?
Om du tycker att svaren du får är bra så kan det vara motiverat att köpa en maskin i Sverige.

Alternativet är att beställa från England, ex.vis: http://www.sewingmachinesdirect.co.uk eller: http://www.gursewingmachines.com
På så sätt kommer du ner rejält i pris, men du får i princip ingenting av det du kan få hos en seriös handlare i Sverige, omvänt så är priset högre här...
Dessutom så är de engelska återförsäljarna begränsade av lokala avtal med tillverkare/leverantörer som ex.vis.: Janome och Elna, d.v.s. dessa butiker får bara sälja dessa märken i England. Så fri handel? Jo hej du...

Det korta svaret på din fråga är att du antagligen behöver en maskin som är ganska stark motormässigt? Och då skulle jag börja titta på en maskin som påminner mer om industrisymaskin, för de är oftare starkare.

Den japanska tillverkaren Juki gör industrisymaskiner och numera även hushållssymaskiner, dessutom tillverkar de alla maskiner som heter Babylock och Berninas overlockmaskiner (+ något mer märke som jag glömt).
Som jag har uppfattat det så tycker jag att hushållssymaskinerna har en bra prisbild, företaget servar industrimaskiner och verkar vara mycket kunniga. (Min nästa symaskin kommer garanterat komma därifrån.) Du kan i dagsläget se alla symaskinerna (inte overlockmaskinerna än) på generalagentens webbsida:
http://www.tekoteknik.se

Men framför allt: Provsy, provsy och provsy lite till!
Har du formulerat rätt frågor så kommer alla dina svar att generera en ordentlig marknadsundersökning som hjälper dig att välja rätt!

Hoppas du orkade läsa dig igenom allt detta och jag önskar dig lycka till!

PS. Du kan väl skriva vilken maskin det blev och hur du resonerade? DS.

melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 12:15   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Tycker tekotextil är extremt oseriösa!

Skickade en noggrannt specifierad begäran om offert. De tog en månad på sig att svara och deras offert stämde inte ett iota med specifikationen. När jag påpekade detta svarade de inte alls. Så fuck them.

Juki är bra, en det är pfaff, brother, mitsubishi, dürkopp-adler etc etc också. Finns knappt några dåliga industrimaskiner. Till och med de kinesiska kopiorna håller hög kvalitet.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 15:26   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Säljer inte de engelska företagen bara hushållsmaskiner och ev några atelje-diton?

Frågar pga att den här tråden ligger i Industri-avdelningen.

ACG Nyström dyker upp ibland här på forumet ang industri:
http://www.acgnystrom.se/

Jag har handlat brodyrtråd av Indukta Progenta och alltid bra service. Men det är ju inte samma produkt. De ska ha bra utbud på beg industri.

http://www.indukta-progenta.se/produ...strisymaskiner

Jag tror det är bättre du satsar på en riktig symaskin direkt pga att du kommer sy professionellt. Och inte tragglar med hushållsymaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 21:51   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Seppo Aula och bergman johansson är oxå bra på beggat.

Strima.com är bra och billiga på nytt.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 21:58   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ska nog påpekas, men det vet du (trådstartaren) säkert redan:
Pfaff, Brother och Juki samt en del andra märken som har båda industri och hushåll. Det man ska tänka på att om de är jättebra på industri så betyder det inte nödvändigtvis det är lika bra på hushållsidan. Men det vet vi nog redan ni som hänger här i den här avdelningen..

Så om tipset på att pfaff är bra, så gäller det Pfaff industrisymaskiner, fortfarande tillverkade i Tyskland, och det är det som är "riktiga" pfaff. Hushållsidan har det gått utför för då det inte är samma bolag.

Många "typiska industrimärken" (eller "klassisk symaskinmärke") har hushållsmaskiner som är rena budgetmaskiner (typ "OEM")-maskine som de satt dit sina märken på. Det är lite synd för jag anser att det sänker anseendet. Men det är deras beslut.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 21:43   #7
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Både pfaff och juki gör vissa modeller i kina... ursprungsland och kvalitet behöver inte ha något samband, behöver inte. Det är konsumentens ursinniga strävan mot minimal kostnad som lett till en ond spiral där vi förväntar oss kvalitet, miljövänlighet och lågt pris. Vi lurar inte någon annan än oss själva, och det gäller alla konsumtionsprodukter.

Blir fortfarande förvånad när folk på detta forumet gnäller över att ett tyg i naturmaterial kan kosta 300 kronor metern. Det är inte mycket pengar om man ser till hela processen, om man tänker att få folk ska få en skälig lön och någon form av ansvar ska visas mot naturen. Sen svarar alltid nån att nåt liknande (nåt liknande mönster i bästa fall) finns på stoff och stil eller annan webhandel (alltid med 20% syntetsnusk inblandat, vävt i kina med bomull från något miljövidrigt plantage, eller mulesing ull eller motsv) för mycket mindre kostnad. Lite som att tipsa om att en lemur blir en underbar livspartner, för den delar ju faktiskt 97% av våra gener.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 00:48   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du har en poäng där om "dyra" tyger... Det är ett faktum att det känns i plånboken och vanligt folk kanske tänker "varför är det så dyrt att köpa tyger när man kan köpa kläder från H&M billigare" och samma tankegång när det gäller kläder sydda av lokala skräddare, sömmerskor osv och inte från H&M.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 19:52   #9
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Du har en poäng där om "dyra" tyger... Det är ett faktum att det känns i plånboken och vanligt folk kanske tänker "varför är det så dyrt att köpa tyger när man kan köpa kläder från H&M billigare" och samma tankegång när det gäller kläder sydda av lokala skräddare, sömmerskor osv och inte från H&M.
Köper man dyra tyger och lägger ner tid på ett plagg, en väska eller vad det nu är så motsvarar det en produkt med ett enormt värde. Exempel: vad kostar en dräktjacka i riktigt fint tyg och uppbyggt med vattulin i handeln? Hint: du hittar det på väldigt få ställen, och där du hittar det kostar det en bra bit över vad de flesta är villiga att betala... Syr du en enkel trikåtröja i billigt blandtyg, well, då har du just gjort en dålig affär...
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 22:20   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det förstår du och jag.

Men frågan om personen som jämför dyra fina jackan med billiga jackan förstår det. Visst gör en del det, tack och lov. Annars är det tyvärr mest de som själva håller med på sådant, eller åtminstone sömnad, som förstår att det ligger tid och arbete bakom.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 23:37   #11
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Det förstår du och jag.

Men frågan om personen som jämför dyra fina jackan med billiga jackan förstår det. Visst gör en del det, tack och lov. Annars är det tyvärr mest de som själva håller med på sådant, eller åtminstone sömnad, som förstår att det ligger tid och arbete bakom.
Det är just därför jag säger det.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 18:32   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Verkar som Mathz inte bemödat sig att läsa vart tråden ligger i - industrisymaskiner, och vad trådstartaren önskar. Kanske har man bara sökt efter Brother och svarat rakt av?

Jag gick till sidan och kunde bara hitta hushållsmaskiner och alltså inte vad trådstartaren vill. Eller har herr Mats industrisymaskiner som han inte nämnt på sajten?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 13:59   #13
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
vad snackar du om?
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 15:40   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det var en spammare för brothers hushållsmaskiner som var i farten. Ulrika (admin) blockerade och alla inlägg togs bort (tre st, alla med reklaminnehåll) dock låg mina svar kvar... Därför ser det jättekonstigt ut. Det är synd jag inte kan radera mina egna inlägg eller inte ens editera efter en viss tid.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-03, 12:02   #15
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
singer 31k32

Jag rekommenderar Singer 31k32, folk tycker väl det är en antikvitet, men jag har provat många industrimaskiner (raksöm), vid det här laget. Jag skulle säga den är överlägsen.

Den syr genom vad som helst med perfekta stygn tycks det som, den tar riktigt tjock tråd, såväl som tunn. Den är fantastiskt vacker i svart, med det mörka träbordet, som var original, och jag har satt en ny servomotor på, perfekt! Jag säljer den aldrig. Köpte den för 200kr + servomotor 2000kr.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kläder, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons