Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-22, 06:56   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Tunt stumt tyg för underkläder

Efter att äntligen ha hittat bh:ar som faktiskt passar tänkte jag försöka ge mig på ett experiment i att få något nästan, eller förhoppningsvis, ungefär lika bra själv.

Problemet är att alla de underklädestyger jag hittar är i stretch. För att hitta något som är totalt stumt verkar jag behöva gå till rätt tjocka tyger. Jag är inte ute efter att dubblera stretchigt med heavy-duty powernet, utan efter tunna tyger av alla de slag som klarar rätt mycket påfrestning och som är stumma i sig.

Så, vet ni var någonstans man skulle kunna hitta sådant?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 07:13   #2
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Både hos Röda tråden (www.rodatraden.com) och hos LG sömnad (www.lgsomnad.com) finns det tyger utan nämnvärd stretch som lämpar sig till behåsömnad. LG har också ett tunt powernet som stadgar utan att bli klumpigt.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 07:25   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
På röda tråden, är det något speciellt du syftar på...? Och, jag hittar inte direkt något på lgsömnad heller. Kanske letar jag bara efter fel saker...?

Powernet är jag som sagt inte intresserad av. Även om det inte blir klumpigt så har jag ändå tyger jag kan stadga upp med det jag har hemma. Tunt powernet ger i allmänhet inte alls det stödet jag är ute efter...

(Varning för underklädesbilder) Det är något på den här nivån i stöd jag är ute efter: http://www.geoghegans.ie/uploadedima...GreenOne_1.jpg Den typen av modell kan jag hoppa och studsa i, och få mer stöd än med de bättre sportbh:er jag har provat med, trots min I-kupa. Sedan behöver det definitivt inte vara genomskinligt, det är snarare en fördel om det inte är det, men, det är just det riktigt stumma och stadiga trots det tunna tyget jag letar efter.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 07:29   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Siden kanske är ett alternativ.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 07:42   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Tack! Det hade jag inte tänkt på. Dessutom har jag ju en hel del liggande här hemma från balklänningen. Det var en riktig bra idé! Tack igen. *allmänt jätteglad och skuttar nästan runt*
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 08:08   #6
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
För Röda tråden: Titta på Konstsiden under rubriken tyger. De blommiga töjer sig lite på bredden efterhand så det måste man ta med i beräkningen. De två sista i vitt och svart känns stabilare utan att vara tjocka. LG hade liknande på Syfestivalen förra hösten så ring och prata med henne.

Även jag har stor byst och har svårt att hitta en bra färdig BH, men har lyckats sy ett par bra egna, samt några mindre lyckade. Fasta tyger fungerar nog bättre för min tunga byst och jag håller på att prova mig fram till nya modeller.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 09:36   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det på röda tråden ser ju faktiskt rätt bra ut, även om det känns lite småsurt att det är dyrare är "äkta" siden. Å andra sidan, frågan är om inte det hela är mindre ömtåligt än äkta siden också... Tack!

Vad drar du för storlek? (EU eller UK) Har du provat Freya, Fantasie, Panache eller Primadonna? Drar du "normala" vidder, dvs 70 och uppåt blir det ju ändå inte så svårt att hitta, bara man satsar på _bra_ märken, som ger stöd på riktigt...

Och ja, stumma tyger är i allmänhet bättre. Jag har ett antal 85D bh:ar omsydda för att passa min 60. Det fungerar visserligen, men, det ger inte stöd. Stumt tyg, plus helkupor är det som gör att jag får det stöd jag behöver (plus att det ju måste sitta bra...)
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 16:25   #8
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Som de allra flesta har jag tidigare haft för liten BH, men när jag gick till en specialaffär plockade de fram en Primadonna 75H och den satt i stort sett perfekt. Den var urdyr men kunde nästan räknas som hälsovård så jag slog till. Det enda problemet var axelbanden som satt för långt ut för mina smala och sluttande axlar och axelbanden halkar därför ner titt som tätt. Det problemet fanns även på andra modeller hos den fabrikanten, Silikonkuddar hjälper men är inte så sköna att ha förjämt.

Axelbandsproblemet, priset och utmaningen i att kunna själv fick mig att börja sy egna. Än har jag inte hittat den optimala modellen men är på god väg. Jag har lagt på mig i vikt sen dess och nu jag hittar defintivt inte mina storlekar i vanliga affärer.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 17:29   #9
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag tror att jag någonstans sett en "axelbands-hållare" som man satte fast på axelbanden i ryggen så dom inte kunde kana ner...
Borde ju gå att fixa till själv...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 17:39   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Sådana brukar egentligen fungera i stort sett som hållare för att skapa brottarrygg, bara att de är lite mer reglerbara.

Hur som helst, vissa märken är gjorda för bredare axlar än andra. Freya tycker jag fungerar väldigt bra, även för mig som normalt sett tappar axelbanden hela tiden. Primadonnas axelband tycker jag sitter väldigt brett i sär, även i jämförelse med de 70-bh:ar jag har (65 är minsta vidden i Primadonna).

Men, nu börjar vi allihopa ramla ifrån ämnet, även jag som började med det hela, så, jag föreslår att vi helt enkelt återgår till det ursprungsämnet, alt. skapar en ny tråd innan jag behöver bli mer officiell och börja radera det jag själv har skrivit. :P
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 23:17   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Min första tanke var också sidentyg, såg att du redan fått det förslaget. Det finns ju många olika sorter!
Vill du ha det riktigt stumt kan du lägga två lager, ett av dem ska då vara lagt 45 grader över det andra, då försvinner chansen till diagonaltöjning! Detta funkar i och med att sidentyget kan vara tunt, så det blir fortfarande inte tjockt, som du ju inte vill ha.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 07:45   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ja, precis. Dessutom har jag redan hittat min favoritleverantör som är _billig_ och har många olika färger och så.

Det jag dock är lite fundersam kring är hur man bör hantera siden när det kommer till underkläder. Jag lär ju vilja kunna tvätta ordentligt och så. Så, om man nu bestämmer sig för att inte hantera siden "korrekt" med kemtvätt osv istället, hur gör man då? Kan man köra det hela i tvättmaskinen utan att misshandla det hela totalt? Hur pass hållbart är det?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-26, 18:07   #13
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lightbulb Siden i tvättmaskinen

Ja, naturligtvis kan du köra siden i tvättmaskinen(!)det gör jag!
(inte riktigt allt, men det mesta, men allt som är underkläder, pyjamas och nästan alla sjalar, för det vill man ju ha rent och fräscht, och tvätta ofta)
OBS! Man måste använda ull-sidentvättmedel (finns i stora livsmedelsaffärer t ex) och man måste köra ullprogram eller mild fintvättprogram.(själv använder jag ullprogram 40grader). Det finns vissa tvättmaskiner som har specialprogram för siden, tror jag, men jag har en gammal Cylinda. Använd helst tvättpåse!

Varför anger man för många sorters siden kemtvätt? Svaret på det är att :
1) vissa siden blir mycket annorlunda efter vattentvätt, t ex dupion, det blir alltså inte sämre, men annorlunda. Vill man vattentvätta ett sånt plagg, så tvättar man det innan man syr.
2) vissa färger på siden tål inte vatten, det kan fälla enormt eller bli fläckigt. Det är enkelt att ta reda på, bara att provtvätta en liten bit.
3) syr man en mycket tjusig balklänning eller skräddarsydd dräkt är det bäst med kemtvätt, för allt underarbete kan bli förstört av vattnet.
4) det finns enstaka sidensorter som helt enkelt inte blir bra av vattentvätt, också bara att provtvätta en liten bit.
Man kan alltså mycket väl göra en provtvätt på allt siden, även om det anges kemtvätt, så får man själv avgöra.

Siden är ett väldigt spännande material, det kan ju ändra sig ganska mycket beroende på om man stryker det efter tvätt eller inte.
Siden är ett starkt material, det kan hålla länge om det sköts rätt. Använder man det till underkläder bör det tvättas ofta eftersom all textil bryts ner av hudfetter, bakterier, krämer osv.

Jimipe, det är bara att provtvätta lite, och sen sy bh, du får prova dig fram! Jag har bara sytt en enda bh i siden, det var längesen, jag ägnar mig mest åt det som syns utifrån. Fast sidenpyamas syr jag ju...i japon. De tyger jag skulle välja i första hand för en bh med stadga, som du vill ha, är sidensatin eller sidenrips. Båda är väldigt snygga!

Kolla lite på en bra sida om siden: www.simbrasiden.se
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 18:59   #14
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Problemet för min del är att jag för närvarande bor i studentlägenhet med gemensam tvättstuga med självdoserande tvättmaskiner. Visserligen bra ur ekonomiskt perspektiv, men, desto sämre när man vill ha special-tvättprogram eller tvättmedel.

Hur pass jobbigt är det att handtvätta siden? Är det värt besväret eller, borde jag komma på en annan idé? Hur pass viktigt är rätt tvättmedel? Skulle jag döda det hela genom att köra det på ett handtvättprogram i maskinen? (Har hittills fungerar bra för ullplagg.)

Tack så jättemycket för alla information och alla svar! Även om jag fortfarande ibland föredrar att ställa tusen frågor innan jag ger mig in på ett område jag inte vet om jag helt och hållet (kommer att) behärska...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 22:55   #15
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ojojoj, vilken tvättmaskin!
Jag har ju ingen aning om vilket tvättmedel det finns i maskinen, så det vågar jag inte svara på. Det är ju många ylleplagg som är i superwash, och det bär sig annorlunda åt i tvätt.

Siden och ylle tar inte åt sig smuts på samma sätt som bomull, som måste hårdtvättas för att bli rent.
Därför är det mycket lätt att tvätta siden för hand!
Du kan använda ett vanligt schampoo. Häll upp handvarmt vatten ca 40 grader, vispa runt schampoot ordentligt, lägg i plagget, låt det ligga i en stund, ca 10 minuter när du kramar runt det i vattnet ett par gånger. Du kan alltså göra något annat under tiden. Så tappar du ur vattnet, vrider LÄTT ur plagget, sköljer av löddret i handfatet, håller upp handvarmt vatten, sköljer plagget i det, tappa ur, krama lätt. Skölj på samma sätt två gånger till. Skaka ut plagget och häng upp . KLART!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
stumt tyg, underkläder


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons