Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-06-10, 20:40   #1
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Vad att göra med gamla spetsgardiner?

Som rubriken lyder så har jag fått ett par gamla spetsgardiner och har komplett syblockage över vad jag ska göra med dom. Om dom hade varit av den tunna fina spets sorten så vet jag en massa saker jag kunnat skapa men dessa är av den tjockare, stelare och "tygigare" sorten och jag har ingen aning förutom kuddfodral och lite annat som inte låter så roligt.
Det är 3 st olika. 2 verkar vara i bomull så dom borde gå att färga annars så är dom persika/aprikos och lavendel färgade.
Den tredje är guldaktig och är av något syntetmaterial och lär nog va den svårtaste att göra något med.

Tar med några bilder av dom men dom va inte samarbetsvilliga på att visa färgerna bra.

Alla idéer är välkomna även kuddar .
Bifogade bilder
   
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 12:24   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Min första tanke var att ha ett annat tyg under spetsen. Att tex sy en väst/jacka och ha spets som övertyg i oket eller varför inte övertyg på en väska? Vill man göra något helt annat så kavla ut lera på spetsen för att föra över mönstret till leran och göra en skål/skålar.

Fler ideér finns säkerligen om man googlar
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 12:33   #3
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Av större tätare mönster (tex blommorna på bilden med påsatt smältflor på baksidan) skulle man kunna använda som applikationer på annat tyg till tex toalettväskor eller annat "gulligt"...
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 20:35   #4
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Ha det som ett övertyg till en väska eller liknande hade jag tänkt på men sen tog det stopp. Googla hjälpte inte mycket, satt ett bra tag och gjorde det både på svenska och engelska. Dom flesta visade bara idéer till tunnare och finare spets. Göra applikationer funkar med känns lite slösande när det är ganska så stora tygstycken.
Använda det som övertyg till något är nog mest troligt. Den guldiga lär nog dock bli applikationer av löven men är så mycket över....Hmm kanske kan göra tygblommor av det.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 13:31   #5
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Gamla gardiner

kanske du skulle kunna göra kjol, jacka eller klänning. kan bli kul om det blandas med andra tyger, kanske tunt linne
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 10:50   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Den översta bilden tänker jag... Det är så fin spetsgardin, tror inte att du kommer att få tag på en lika fin. Spara den! Spetsgardiner kommer att komma på mode igen, frågan är bara när?

Nr 2 går att sy kläder av.

Nr 3 vet jag inte.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 11:07   #7
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Skulle inte den tredje gardinen kunna funka som ett lite roligare fodertyg i en jacka/kappa? Eller är det för stelt?
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 21:12   #8
Ajjo Ajjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 2
spetsgardiner

Jag har själv varit ute efter spetsgardiner att sy en typ poncho av, som är så modern nu.
Ajjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 09:37   #9
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det tredje tyget är det klurigaste. Om det är av nylon så drar det åt sig smuts, men går att färga med ullfärger. Om det är av polyester så kan man inte färga det hemma, men då går det också lätt att tvätta bort smutsen.

Jag skulle sy kassar att ha med när man handlar. Återbruk som spar på miljön!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 19:35   #10
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Nr 2 tror jag kan passa till en topp med ett fint linne under eller kuddar i lite romantisk stil.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons