Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-08, 19:06   #16
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hej!
Jag valde Natur och har verkligen inte ångrat det. Även om det känns aningen tråkigt med Ma, Fy och allt det andra, så finns det fortfarande chanser att få tid med sömnadsstudier vid sidan om. I ettan på gymnasiet väljer man ju kurser som skall läsas i tvåan, och jag kommer att välja en sömnadskurs på granngymnasiet för att få utlopp för min sömnadsådra Du kanske kan göra något liknande i din stad?

Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 22:41   #17
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Jaa du... Jag läste in gymnasiet på Komvux 10år efter grundskolan, så jag förstår vad du menar.

Men jag känner en tjej som går sista året på en estetisk linje. Hon ångrar idag att hon inte läste en mer teoretisk linje, trots att hon gillar det hon gör. Hon har redan bokat in hösten med att läsa in kärnämnen. Och hur kul är det? 19 år och fjärde gymnasieåret på gång... Hon tycker nu att hon borde valt ett bredare alternativ, men att just kände hon inte för det.

Men gör det som känns rätt, det är viktigare med en utbildning än ingen utbildning!
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 23:35   #18
MrsJ MrsJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 40
Jo Isabell, du undrade vad jag gjorde efter gymnasiet!

Direkt efter studenten var jag arbetslös ca ett halvår, sedan var jag sugen på att läsa igen.
Det blev 1 termin mönsterkonstruktion med data, och där fick jag veta att man kunde läsa vidare till textilingenjör. Vi som hade sömnad i botten och läste in natur fick förtur vid intagning, framför de många killar som hade ingenjörsutbildning med ett textilt intresse. Glad i hågen sökte jag till komvux. Här skulle det läsas.
Gick inget vidare, jag och kemi = omöjlig kombination, även om jag klarade matten och fysiken så fick jag aldrig någon behörighet att söka in.
Men det spelar ingen roll för jag hade aldrig klarat av att läsa på högskolan med så mycket självstudier.
Av en slump när jag var arbetslös på nytt så hamnade jag på en kurs i vävning, blev 3 terminer till slut. Superkul!
Sedan gifte jag mej, flyttade 15 mil från min hemstad, provade som textillärare (inget för mej), jobbade sedan ett halvår på en brudateljé (bland det bästa utöver gymn och mönst/kontr som jag gjort).
Sedan flyttade vi hem igen, jobbade lite hos gamla arbetsgivare, och halkade sedan in i livsmedelsindustrin där jag är anställd sedan 6 år.
Sömnad håller jag numera bara på med som hobby, försöker ju sy så mycket som möjligt nu när jag är mammaledig till en 13 månaders tös.
Har väl förhoppningar om att en dag jobba med textil, med är inte tillräckligt driftig för att dra igång något själv.

Oj det blev visst väldigt långt det här, men kontentan är ändå att jag ångrar inte en sekund att jag gick den linje jag gjorde. Praktiska kunskaper kan man aldrig få för mycket av.

Lycka till med ditt val.

Mrs J
MrsJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 06:31   #19
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Hej,JAg har alltid varit intresserad utav att sy och andvända händerna...så för 100 år sedan nej 16 år sedan valde jag faktiskt en textil utbildning på gymnasiet...JAg har haft mycket nytta utav den även om jag inte arbetar med det idag.Efter gymnasiet var jag i usa,sen komvux för att läsa in de 3dje året,då var inte alla utbildningar på 3 år,,turism utbildning för att slutligen läsa till förskollärare....En fördel med allt detta är att jag kan alltid söka jobb inom de 3 områdena om jag skulle bli utan+ att du är erfarenheten rikare.
Lycka till
susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons