Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-04, 16:50   #30
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Trollfot skrev: Visa inlägg
Det är sant. Men membrantyger är väl också väldigt tunna? Jag föreställer mig skalkläder och de är ju ofta gjorda för att ta så liten plats som möjligt.
Jo... men då står de emot vädret bättre än vindpoplin... som jag föreställer mig det i alla fall. Det beror ju på vad man jämför med.
Jag sydde en vilndoverall under det glada nittiotalet av vinpoplin och använde den i skidbacken. Sedan blev det ett HellyHansen-ställ i något som verkar alldeles likadant. Vindpoplin är bra på det sättet att det andas bra. GoreTex och många andra material är väldigt täta - de andas... men bara vattenånga. Hinner den kondensera så kommer vattnet inte ut. I mina vindpoplinplagg frös jag i lift och kö och hade då velat ha mer vindskydd. Nedförs, när jag fick antränga mig och svettas lite, blev det lagomt. Med andra plagg som varit för täta så har jag blivit onödigt fuktig och följdaktligen ännu kallare i liftkön. Då var det bra med vindpoplin. ...men när jag inte "gympar" och blir svettig vill jag ha något som står emot regn och vind lite bättre.

...och om man ramlar i backen i blöt vårsnö eller om det faller blötsnö så blir man blöt i vindpoplin.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2013-09-04 klockan 17:07.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat