Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-29, 07:58   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Att hitta mönster avsedda för vaddering i "moderna" modeller för större kupstorlekar går i stort sett inte. Dessutom så, enligt min erfarenhet, passar de ändå inte på ett sådant sätt som jag vill.

Istället, försök hitta en bh som du kan kopiera...

Men, innan dess, börja med att komma fram till vad som egentligen passar på dig.

En 75E/80D har ju lika stora byglar. Är du säker på att byglarna är för stora då och inte bara det att de hamnar för långt ut i sidorna? Om du nålar ihop/syr ihop bryggan så att den är i stort sett obefintlig hjälper det? (Prova på en 80D helst så att det inet är bandet som är för litet) Ytterligare ett alternativ är att byglarna kan vara så mjuka att de inte håller formen tillräckligt när du har större belastning. HM:s och Lindex bh:ar har en förmåga att vika sig alldeles för mycket.

Om du har möjlighet, ta gärna lösa byglar och prova på dig själv (utan bh) för att se vilken bygelstorlek du faktiskt ska ha.

Ett annat sätt är att helt enkelt mäta. Följ bröstets konturer där bygeln skulle sitta från bröstvårtehöjd på ena sidan till bröstvårtehöjd på andra sidan. (Med lite "häng" som de flesta har får man helt enkelt forma till bröstet lite så att man kan uppskatta bystpunkten. Format ska det måttet vara lika stort som, från samma startpunkt till samma slutpunkt, fast över bröstet. Då har du matchande bygel- och kupstorlek. Passa även på att göra samma mått lodrätt. Det ska även det vara ungefär lika stort.

Jag hade ungefär samma problem som dig med det, innan jag insåg att det faktiskt hade med kvaliteten på byglarna att göra.


Att plocka delar från olika storlekar när det gäller kupor (dvs djupet i kupan mot bygelstorleken) går inte på samma mönsterark då varje kupstorlek är avsedd för en viss bygelstorlek.

Sedan, satsa på att hitta en bh som sitter hyfsat, gärna i en balconettemodell, med så lite vaddering som möjligt. Har du ingen hemma, var lite småtaskig och köp en på öppet köp. Markera med nålar var sömmarna på kupan ska gå (tillräckligt många för att varje område ska kunna läggas platt), platta ut varje område och rita av på mönsterpapper.

Sy ihop ett provexemplar i stumt tyg, med kanal och bygel och prova. Det kan vara lite svårt att se, men, du borde rätt lätt kunna hitta problemen ändå. Om du behöver mer djup så lägger du till det vid bystpunkten. För en mindre bygel skär du helt enkelt bara av kanterna lite innanför. Mer höjd spräcker du mönster för om du bara har lodräta sömmar. Osv. När du har ett bra mönster så har du därmed ett för innerkupan. För vadderingen och för yttertyget kommer du behöva förstora mönstret något.

Vill du inte kopiera och sedan ändra kan du annars göra en grund enligt tipsen som finns här: http://www.patternschool.com/braswire.shtml Det visas även hur man gör själva bandet runt om (med negativ stretch av olika grad). Den grunden går dessutom att göra relativt lätt efter olika storlekar på bygel respektive kupa.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat