Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-30, 20:19   #18
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
olind skrev: Visa inlägg
Har du tips på någon bättre tråd? Jag vill gärna inte ha en ännu tjockare

Vad kör du för nålar? 100/120/skinn?

Jag tänkte ha avig-sidan utåt för den är finare än framsidan

Menar du att jag ska spänna eller göra undertråden lösare? Övertråden är på max!

Och en fråga till, hur fäster man egentligen tråden i detta tyget? Man kör inte fram & tillbaka som man brukar eller finns det nått knep?
Jag säger ju grov bonded nylon. Och du behöver grövre. Du har bara fel maskin :P Jag kör Groz-Beckert RTW nålar i storlek 140 eller Schmetz R i storlek 120 eller 140 beroende på hur jag vill att sömmen ska se ut.

Jag har ju en maskin med lös spolkorg och då ställer jag alltid trådspänning för den tråden jag ska använda. Jag kör med det gamla tricket att spolkorgen ska vara stilla när man håller i tråden, men ska röra sig neråt när man juckar lite i tråden. Ibland drar jag ett åttondels varv till för att få lite hårdare stygn. Jag har ett par spolkorgar så jag inte behöver ställa in hela tiden. En för 'vanlig' skitsytråd, en för grövre tråd och en för fina skjorttrådar.

Jag fäster som vanligt men med mindre stygnlängd. Annars kan du ju dra ut trådarna en bit och fästa med en knut på avigan. Det fick man jämnt göra på grovmaskinen jag hade innan, flera stygn jämte/i varandra ser fult ut på grova sömmar i tjockt läder.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat