Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-25, 00:59   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Usch det där lät otäckt! Verkar som om det är en elektronisk maskin? Eller, jag vet inte, jag kan vara ute och cyklar, men det fick i alla all mig att tänka på när jag syr på min brodyrmaskin (som ju är elektronisk) och nålen fastnat lite fel så fortsätter maskinen försöka sy och det låter INTE roligt, men till slut så slutade maskinen och jag får felmeddelande. Kanske det är nån elektronisk som inte har "säkerhetsavbrytning"?

Som sagt, jag kan ha fel och det kanske också händer på mekaniska, men elektroniska har ju den lilla egenheten, att om man väl tryckt på pedalen så skall nålen ner, även om himmeln ramlar ner och helvetet fryser till is, så det blir tuggande i motor om det tar emot. (och det är skälet till varför jag slutat *sy* på min brodermaskin, vill kunna ändra mig innan nålen slår i tyget, hehe)

Tillbaka till topic: jag tror att industrimaskin är vad man ska satsa på. Vissa maskiner från förr i tiden må klara tuffa tag, de klarar definitivt det bättre än dagens maskiner, men de är å andra inte byggda för att sys industrimässigt. Men trots det så tål de lite mer tuffa tag.

Om du syr bilklädsel av bara 2 lager fejklädertyg och kanske tillfälliga sömmar, så kanske det går bra med äldre kvalitésymaskin om man bara syr ett set för sig självt. Men om man ska sy fler så ska man nog satsa på industri, ja.

Industrimaskiner är olika, byggda för sina olika ändamål och göra det till perfektion, till skillnad mot hushållmaskiner som är byggda för att vara "allround". Så det är bara att få tag på en som passar ens syften.

Så en industri har inte femtielva samma symaskiner, nej de har några som syr raksömmarna, några som kastar om, några som gör knappar, några som syr blindsömmar, några som syr kedjesöm, några som syr speciell detalj/trånga saker lättare, osv osv. Det är spännande! Egentligen är det det som skall vara så, ju mindre maskinen skall göra, desto bättre kan man göra maskinen på att göra det den skall göra och mindre som felar.

Lite merbabbel om industri... Något jag gillar med industri och äldre maskiner är att man kan se trådjävelns hela resa. Jag förstår inte varför moderna maskinen skall gömma tråden så man bara ser rullen och nålen. Förstår verkligen inte varför. Svårare att trä eftersom man inte ser om det hamnat rätt, om det går sönder får man gräääääääva eller rycka ut med risk för tovor som fastnar här o var. Min dumma Brothermaskin är sån och andra är inte bättre de heller. Och ja just det, om tråden är inne så blir det ju mer ludd som hamnar bland maskineriet, jämfört med de gamla/industri där allt eller nästan allt gick utanpå.... Inte konstigt affärer hetsar på att man ska köpa dyra tråd.

oj, det märks att jag är trött sitter och babblar som en gammal gaggig kärring.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat