Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-15, 15:44   #7
ylset ylset är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Jag klädde om en Emmaljunga liggvagn som var gammal redan då, 1989. Jag lät det gamla tyget sitta kvar och så sydde jag det nya tyget utanpå. Blå manchester utåt och småblommigt tyg inåt. (Det gamla tyget var tjockt och vindtätt.)

Fotsacken gjorde jag av en bit vaxduk med manchestertyget ovanpå.

Det knepiga var att sy insidan på suffletten. Inte förrän jag var klar fick jag reda på att det fanns krokiga tapetserarnålar. Så det tipset får du gratis av mig nu.

Ett annat tips. Jag var alldeles ny i sybranchen. För att minimera antalet misstag tänkte jag och tänkte. Sen pratade jag med min man och sen tänkte jag lite till. Sen väntade jag till nästa dag innan jag beslutade mig. (Alltså för varje nytt ste,g om hur jag skulle göra skärningarna till suffletten, typ.)
Och inga klipp i tyget efter kl 22.

Det braiga med den vagnen var att den var stor. Det behövdes när barn nr 2 kom och ville stanna i vagnen länge.


Vi köpte en ny liggvagn i grönt, för två år sen gillade jag den men nu har jag köpt ett underbart tyg på loppis som jag skulle vilja klä vagnen med.
Hur gjorde du för att sy utanpå det gamla, det är nämligen så jag har tänkt göra för att behålla stadga samt vindskydd.
Mitt tyg går inte att ta av utan att förstöra det så jag gissar att jag måste sy allt för hand, det positiva (tror jag) är att det bara är utsidan som måste kläs om!
ylset är inte uppkopplad   Svara med citat