Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-24, 18:57   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det är inte lätt att hitta rätt i symaskinsmarknaden idag. Min mer än 20 år gamla Pfaff fungerar fortfarande fintfint, men kan lägga av när elektroniken fallerar. Då kan man inte reparera den. Så jag har kollat lite för att vara beredd om den dagen kommer. Bra matning, möjlighet att ställa nålen i många olika lägen och inbyggd övermatning är något jag använder för jämnan. Raksömmen är perfekt, utmärkta pressarfötter underlättar att få till snyggt sydda sömmar. Jättemånga prydnadssömmar används nästan inte alls.

Om jag måste skaffa en ny maskin har jag ganska likvärdiga krav som du har. Man vill ju inte skaffa något sämre än vad man är van vid. Overlock och en liten brodermaskin finns redan, så de egenskaperna ska inte finnas i min idealmaskin. Maskinen behöver inte känna av olika slags material, det klarar jag bra själv. Därför ser jag just nu två märken som jag kan tänka mig att köpa: Brother och Juki. De maskinerna verkar välbyggda och lätta att underhålla. Service finns i Stockholmstrakten där jag bor. Sen finns det ett antal olika mer eller mindre avancerade modeller att välja mellan. Idag köper jag gärna i Sverige eftersom vår valuta är svag nu och man kan få hjälp, undervisning och service.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat