Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-05, 09:06   #9
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
OK, då har jag använt maskinen för lite olika småjobb...

Att sy ihop 5 lager PP-band (om vardera ~1,3 mm tjocklek) var inget större besvär - jag tror operatören var mycket tveksammare än maskinen... Och precis som tillverkaren utlovat: "Om det går in under pressarfoten så kan nålen sy det."

Men en sak som jag inser att jag kommer att ha en lång anpassningstid till är att ha pressarfotsspaken ovanpå maskinen och inte bakom! Undrar hur många gånger jag förgäves sträckt in handen för att fälla ner pressarfoten...

Likaså så måste hjärnan anpassas till att inte ha någon undre friarm (maskinen är ju byggd för tjocka/tunga platta arbeten; segel, markiser, presenningar osv) så att fålla upp byxben eller som i mitt fall nyss: att sy fast något på utsidan av en packpåse (tänk trång sjösäck) till en ryggsäck kräver att man tänker inverterat. Jag fick sy dit hällorna från insidan av tuben med undertråden på 'utsidan' och med bandbitarna på undre matarenheten, sedan textilen ovanpå och pressarfot+nål arbetande från insidan av påsen (som maskinarmen var instucken i). Efter ett par sevärda misslyckanden så blev det riktigt bra...

Nu funderar jag på att svetsa ihop ett lågt stativ som gör det möjligt att använda hela maskinens bottenlåda som en (omfångsrik men dock!) undre friarm. Vi får se hur det går...
Polar300 är inte uppkopplad   Svara med citat