Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-11, 08:30   #13
fabian.gafvelin fabian.gafvelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Finns få anledningar att inte ha friarm

Jag har en handfull maskiner som jag syr på och oftast används friarmen en eller några gånger i varje projekt.

Den enda som saknar friarm helt är en HQ C.B-N som är trampad, den används framförallt för den mycket fina sömmen och för att man får en sådan extremt bra kontroll på en trampad maskin när man väl vant sig.
Inte sällan blir det saker sydda på den som kanske hade varit enklare men någon av friarmsmaskinerna men det är mer bök att ta fram en annan maskin än att bara fortsätta där man sitter.

På skomakarmaskinerna (en cleas&fintje och en Singer 29k62) är friarmen avgörande för funktionen och dessa maskiner används ibland även till saker där styrkan/penetreringskraften, trådkapaciteten(kan sy med mycket grov tråd) eller trådspänningskraften inte behövs utan det bara handlar om förmågan att kunna sy men extremt lång (tror den är en halvmeter eller mer...har inte mätt) smal friarm (lite större än en tumme, kanske två om man ha små tummar) och förmågan att sy oberoende i alla riktningar (matande pressarfot som kan roteras 360 grader få att man aldrig behöver rotera projektet utan kan ändra matningriktning helt fritt istället).

Jag skulle nog aldrig lägga ned pengar på en av de modernare maskinerna men grövre friarm och liggande spole, verkar vara en mycket dålig kontruktion i mina ögon.
Men visst går det att komma långt även med en flatbäddsmaskin.
fabian.gafvelin är inte uppkopplad   Svara med citat