Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-29, 15:57   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Googlade lite:


The Bernina Artista line (630, 635, 640 and 730) are made in Switzerland, along with the 820/830 series.

The Aurora line (430, 440, 450) and the Active Line are made in Bernina's Thailand factory, BY Bernina. It is owned and staffed by Bernina.


Olika för olika modeller.
Det där med att thailandsfabriken är ägd av bernina är någonting de säger för att försvara det. Husqvarna sa ungefär liknande att de förlagt till kina (eller vad det nu var) men att de har kontroll på det.

Men för mig är det inte samma sak. När de gör sådär försvinner jobbtillfällen i Europa och kunskapen försvinner.

Och det är fel också för många lever kvar på tysk kvalité, svensk precision, bla bla bla och folk tror det är så när de köper sin Husqvarna Emerald eller så.
De skulle nog inte sälja lika bra om de "skryter" med att symaskinen är tillverkad i Kina, då börjar folk fundera, varför ska jag betala så dyrt för en maskin som är tillverkad i Kina (eller Taiwan, eller Malaysia, eller ja ni förstår) när jag kan köpa en t.ex. Brother för lägre pris men i samma nivå?

Av de östasiatiska länderna verkar Japan vara bland de bästa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat