Ämne: Bh-sömnad
Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-21, 08:14   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Bh-sömnad

Efter att ha tittat igenom min underklädeslåda har jag insett att jag nu har hela 5 st bh:ar som passar mig och att alla är väldigt tråkiga. Visst, de är bekväma, men, just tråkiga. Samtidigt så har jag mängder (uppskattningsvis runt 20 st) bh:ar som är på tok för små eller bara lite små men helt trasiga i tyget. Och, det gav mig en liten idé. Eftersom jag har några byglar som fortfarande passar med bh:ar som är trasiga eftersom de är för små och samtidigt mängder med axelband, spännen och annat man kan behöva så borde jag ju kunna fixa ihop tillräckligt med material för att utan någon egentlig kostnad sy några egna roligare bh:ar. Men, bh-sömnad är inte något som jag hittills har någon som helst erfarenhet, därför mina frågor:

Bör jag satsa på att konstruera ett eget mönster eller försöka köpa ett? Annars så köper jag aldrig mönster utan konstruerar allt själv, men, bh:ar är trots allt lite speciellt. Samtidigt är det 70E jag behöver och hittills har jag inte hittat ett enda mönster i den storleken. (Tips?) 75D passar dessutom sällan bra eftersomden extra vidden tyvärr inte bara är att ta in i ryggen på mig. Är det värt att lägga ut pengar på ett mönster? Och i så fall, på vilket?

Om jag ska konstruera mönster själv, vad bör jag tänka på? Det jag kan göra är att slakta en bh som bara är en kupstorlek för liten och sedan för stora det mönstret. Är det någon idé att göra eller är det bättre att börja från skratch eller nåla och mäta på en passande ”moulded cups”-bh? Tanken är att göra en något vadderad modell som ska vara någorlunda slät och ha en rund form, just för att det ska fungera under tajtare kläder. Därför misstänker jag att jag behöver fler än bara en söm över kupan som de verkar vara på de flesta mönster. Dessutom så tycker jag personligen att det sällan blir snyggt med större kupor i den utformningen eftersom de blir så kantiga, framför allt när man jobbar med lite stummare tyger som ofta krävs för att få det stöd som behövs.

Ofta så pratas det om att man ska använda tyg med mycket stretch i. Men, när jag tittar på de bh:ar jag har som sitter bra och ger bra stöd är det bara den lilla biten mellan sidorna och innan spännena börjar som är elastisk. Resten visserligen elastiskt tyg, men med så pass starkt powernet att stretchen verkligen är noll. Då borde det ju rimligtvis gå att göra även den biten i stumt tyg bara man har en liten bit som stretchar över ryggen så att det går lite lättare att andas? Om jag gör det, behöver jag ändå förstärka med powernet eller tror ni tyget kan klara påfrestningarna ändå? Borde jag i så fall skära tyget på diagonalen för att få lite stretch? Blir det någon direkt skillnad i förstärkningarna jag kan behöva göra då?

Tack på förhand.

Helena
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat