Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-15, 18:18   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
IdaRebecca skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag är helt ny här och kanske framförallt helt grön när det gäller sömnad. Tänkte att det säkert finns en hel del kunskap att läsa sig till här

Men en liten fråga. Har fått uppfattningen att de flesta har en provdocka när de syr klänningar etc...hur nödvändigt är detta? Det måste väl bli bra utan också? Eller? Målet är att sy fina skjortklänningar och klänningar överlag då det är favoritplagget och jag inte tycker jag hittar de jag vill ha i butik till vettigt pris alla gånger
Det är bra att ha tycker jag. Men jag syr bara skräddade plagg. Tycker det är lättare att sätta foder och tråckla kragar och annat på docka. Dessutom bra förvaring för halvfärdiga plagg om man nålar lite, minimal risk för att ärmhål och halshål töjer sig. Och det ser snyggt ut! Jag har bara herrdockor som ej är justerbara. Finns ju många som gjort egna dockor. Känner några som inte gillade silvertejpsskiten som många på nätet gör utan körde gipsform och sen glasfiber till dockan, gick på nån hundralapp totalt och den blir ju helt outslitlig.

Justerbara tycker jag är suspekta, de blir väldigt konstiga former på dem när man ändrar måtten. Och glipor och grejer. Hellre standardstorlekar och sen vaddera tycker jag.

Skyltdockor i frigolitaktigt material med trikåöverdrag på träfot kan man hitta billigt på blocket och i affärer som säljer butiksinredning. Jag har nån sån herre kvar och de är okej för priset, tror jag gav 350+moms för min. Bergman och johansson brukar ha nån deal där man får två för 790.

Men det finns ju saker jag skulle köpa före en docka. Typ vettig pressutrustning och en riktigt bra symaskin. Och bra arbetsbord. Det är sjukt mkt viktigare!
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat