Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-18, 20:11   #29
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag har inte använt schampo sedan början av december 07, med undantag för ett tillfälle när jag färgat håret med en hennablandning som innehöll mycket oljor.

Det jag gör är att tvätta håret med balsam. Mer om den metoden kan man läsa på www.lockig.se. Jag rekommenderar verkligen metoden för alla som har problemhår med fet hårbotten och torra hårlängder, likaså för alla med lockigt hår! Mitt hår har blivit mycket vackrare sedan jag slutade använda schampo och hårborste. Nu har jag iofs sannolikt vad som kallas naturligt fet hårbotten, men den blir ändå ren vid balsamtvätt, och jag slipper problemet med att håret blir torrt och svårhanterligt. Dessutom har lcokarna blivit fler och vackrare sedan jag lämnade bort schampo och hårborste.

Det stora flertalet schampon innehåller starkt uttorkande tensider - vanligast sodium laureth sulfate och sodium lauryl sulfate. Frisörschampon brukar tyvärr inte vara bättre. Vi behöver faktiskt inte så här starka tvättensider för att rengöra hår och hårbotten (såvida man inte brukar få motorolja eller liknande i håret). Resultatet av schampoanvändning är ofta att hårbottnen producerar mer fett till följd av uttorkningen.

Som sagt, jag kan varmt rekommendera att man testar balsammetoden - men läs på före, lämpligtvis på lockig-sajten. Det finns nämligen en del att tänka på när det gäller att komma igång, gällande bland annat sista schampotvätten och val av tvättbalsam. Metoden förutsätter också att man inte har sådana produkter i håret som inte kan tvättas bort utan schampo - exempelvis produkter med silikoner eller mineraloljor. Men som sagt, lockig-sajten kan berätta mer, och de har även ett forum med uppmuntrande och kunniga användare som gärna hjälper till med att svara på frågor.lockig.se
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat