Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-13, 18:42   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Beroende på hur mycket du vill ta in skjortan i midjan. Komihåg att ta hänsyn till sömsmånen.

Sy först in sidsömmarna till önskad strl. 10 cm = 2,5 cm på ömse sidor.
Hoppas att du har en skjorta till att testa på

Att korta av en skjorta i axel utan att totallängden dvs nacke till ärmslut(dvs axel+ärm+manschett) utan att den totala längden blir påverkad är omöjlig i och med att du klipper bort en bit av axeln. Däremot går det att göra det utan att påverka själva skjortärmen i och med att du kapar av axeln. Men totallängden blir alltid påverkad.

Minska i midjan:

Om du vill minska totalbredden med t ex 10 cm i sidorna. Tar du in 2,5 cm i sidsömmarna (du har 4 delar och 2,5 på varje del blir 10 cm).

Eller så kan du göra inprovningar i ryggen.Det kan du se på många skjortor. Inprovningarna görs i tyget trådriktning.

Justering axel:

Mät hur många cm uppe på axeln som du vill ta bort. Gör en markering mitt på axeln.
Markera på ärmen axelns mitt, uppe på ärmen, under ärmen samt vad som är fram samt bak på ärmen och skjorta.
Sprätta lös ärmen.
Rensa på överbliven tråd m m.

Återmontering av ärm:

Nåla fast ärmens axelmitt mot axelns mitt där du gjort din markering på vart du vill att axeln ska sluta. Nåla sedan fast ärmens undersidas mitt mot den markeringen. Nåla sedan fast resten av ärmen. Tråckla och prova.
Sy ihop, renklipp, zig-zag så det inte remsar sig. Pressa.

Hör av dig hur det går. Om jag behöver förtydliga mig mera.

Behöver du mer instruktioner så kan du höra av dig. Tror att det finns böcker att låna på biblioteket och i handeln att köpa om du vill.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat