Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-19, 21:51   #13
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Lillstrumpan skrev: Visa inlägg
Det var ju en besvikelse... Hoppades ju på att jag hittat ett superjärn! Men om ångtrycket är det samma hela tiden o jag kan reglera ångflödet betyder det då att temperaturen på värmen är konstant på järnet fast jag kan höja o minska själva ångmängden? Ursäkta för mina dumma frågor men jag är novis i ämnet som du märker. :P Det du skriver om att man kan ändra sätttrycket genom att öppna skalet o skruva på ngt låter inte som ngt som jag skulle våga ge mig på, antar att det kan påverka ev garanti man får när man köper järnet, däremot är jag väldigt nyfiken på vad det skulle resultera i om jag skulle göra det. På vilket sätt skulle järnet påverkas då?
Järnet skulle inte påverkas men pannan kan explodera. Men gör man så kan man ju ställa ångtrycket som man vill ha det, lägre eller högre. En produkt är aldrig färdig när man köper den!

Finns mig veterligen inga ångstationer för hemmabruk med ställbart ångtryck, och det verkar lite poänglöst.

Du kan reglera flödet av ånga som har ungefär samma temperatur, vid lägre ångflöde så sjunker tempen något men det märker man inte, det är mer ett fysiskt faktum. Själva strykjärnet har ett eget värmeelement som styrs med en bimetalltermostat, detta är oberoende av tryck, flöde etc från ångpannan. Strykjärnet får alltså inte värme från ångan. Men om järnet inte är varmt nog kommer viss del av ångan kondensera och droppa och ha sig, därför måste man anpassa ångflödet till temperaturen i järnet. Och arbetsmaterialet dikterar vilken temperatur du kan ha i järnet och kan därför begränsa hur mycket ånga du kan använda. Det är därför man har teflonsula.. Och för att undvika glansiga områden på svarta material, undvika brännmärken etc..
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat