Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-16, 22:25   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag köpte en Philips ångstation, högt tryck och mycket ånga,
tyvärr är ångslangen av en billig kinesisk gummiblandning och luktar fortfarande illa om än mycket mindre. Den diskussionen finns i en äldre tråd.
Så till din fråga utifrån mina erfarenheter av ångstation:
högt tryck: för tunnare tyger behövs inget högt tryck men vill du pressa flera lager tjockt tyg så är det en poäng. Ångan tränger då igenom bättre. Nackdelen är att i tunnare tyg blåser det igenom mer ånga som inte gör någon nytta men som kondenserar till vatten. Det blir blött på undersidan av min strykbräda som är av gallertyp. Jag har nu förstått varför en proffsstation har brädor med utsugningsfläktar, man behöver ha bort den fuktiga luften så den kan kondenseras istället för att droppa ner på golvet. Så, nog kunde jag ha nöjt mig med mindre tryck men ännu hellre en möjlighet att styra vilket tryck som jag ville ha.
Sedan är det lite olika mängd ånga som produceras av de olika apparaterna. Inte bara trycket skiljer men med högre tryck blir det säkert mera ånga och det går mera vatten och kanske mera ström då också?
kort uppvärmningstid: billigaste tefal hade 6 minuter, annars är det väl ungefär 2 minuter som kortast. Min har 2 minuter men det tar nog två minuter till innan den är uthålligt varm (ångan och ångproduktionen alltså). Så det där med "eco" dvs någon form av självavstängning om man inte rör den. Man kan vara ECO själv om man är lite omsigochkringsig och vill spara pengar både på apparatpriset och strömmen. Det finns avstängningsknapp på alla!
vertikal ånga: det bör väl gå på alla? Men visst är det trevligt att kunna spruta ånga på ett ylleplagg och se hur vecken mjuknar och försvinner. På mitt järn är skillnaden att jag trycker på en annan knapp och då koncentreras ångan till några få kanaler i sulan så det blir en mer samlad ångstråle. Annars har jag förstått att en del av finessen med de här järnen är att det är ångan och inte att man trycker järnet hårt mot tyget som är poängen. Ångan mjukar upp fibern som lägger sig. Det innebär också att tyger där fibern inte påverkas av fuktigheten (somliga konstfibrer) är inte särskilt mottagliga och då är det alltså värme och press på järnet som gäller.
stryksulan: De har lite olika behandling. Min har någon beläggning som gör att klister från mellanlägg inte häftar vid. I gengäld verkar det bli statisk laddning om man inte använder ånga, så tyget häftar vid och järnet blir svårare att flytta för tyget ligger inte kvar.
En del mellanlägg ska ha ånga, andra inte så det kan bli lite pyssel att hålla bitar på plats. Mest statiskt blir det om man drar järnet över fibern och mellanläggen ska man inte "stryka" utan pressa fast så det är inget större problem.
3600 för dyrare järnet är nog det högsta pris jag har sett på hushållsångstationer! Jag ser inget i specifikationen som motiverar den ökningen. Annars vet jag inget om de apparater som du listade. Tester är svåra att hitta för de ändrar modellbeteckningar säkert var tredje månad.
Ja just ja
avkalkning: en stor grej på kontinenten och i Uppsala och kanske på flera ställen. Har du inte hårt vatten så är det inte viktigt alls.
stor vattentank: stryker man mycket så kan det vara viktigt men annars är det väl ingen stor grej med 1 liter eller 1,8 liter? En stor behållare gör apparaten tung om man behöver flytta den och det är inte alla som kan låta den stå framme. Dessutom rekommenderar de att man tömmer den! men det gör väl ingen?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat