Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-12, 01:30   #54
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag har försökt bena upp de olika momenten.

Här pratar vi om verktyget. Programvaran.
Här köper du licensen för att ha ett verktyg att jobba med.

Du har bara rättighet till en version/licens.
Du får inte kopiera ens för enskilt bruk. Inte heller som backup.
Du får inte installera programmet på mer än en (1) dator. Vill du ha programmet i fler datorer (du har kanske två datorer i hemmet) så måste du köpa en licens till.
1 licens per dator.
Eller avinstallera den från den första datorn innan du installerar den på den andra datorn.
Detta är enligt regelverket.


Här pratar vi om produkten. Brodyrfilen/bilden.
Som tillverkas av verktyget. (Programvaran).

Den produkt du själv tillverkar ( designar och stygnsätter) får du lov att sälja och/eller ge bort i hur många exemplar som helst utan att någon kan förhindra dig att göra så.
Din egen produkt har du alla rättigheter på. Och ingen får lov att kopiera den utan ditt tillstånd.
Och det har inget med programvarans copyright att göra.

Om du köper en bild som är stygnsatt av någon annan så gäller följande.
Du får använda denna bild för att brodera hur många kopior som helst men du får inte lov att sälja själva brodyrfilen (den digitala stygnsatta bild som du köpt). Den får bara användas av dig och du har ingen rätt att kopiera och sälja/ge bort den till någon annan.

Däremot får du lova att sälja eller ge bort DITT exemplar. men då måste du ta bort den från din egen dator. Du har alltså frånsagt dig rättigheterna att använda just denna brodyrfil till den person som numera har den.


Den brodyrfil som du köpt rättigheterna till har du obegränsad rätt att brodera och sälja hur många exemplar som helst. T.ex. handdukar, servetter, dukar, osv.
Detta gäller under den tid du äger rättigheterna att bruka den brodyrfil som du köpt.


Förtydligan:

"Observera att det fortfarande är villkoren i det avtal som copyrightsinnehavaren ställt, som finns kopplat till varan, som är gällande. Läs avtalet noga så slipper det uppstå missförstånd."


Om jag köper programmet Word för att skriva en bok, så har jag rättigheten till den produkt (boken) som jag har gjort.
Men själva programmet Word är ju Microsoft ägare till. Jag har däremot köpt rättigheterna att använda programmet men jag får inte sälja/ge bort programmet till någon annan om jag inte själv slutar att använda det. Jag måste alltså avinstallera det från datorn då
Däremot boken får jag göra precis som jag vill med.
Jag har också köpt ett antal bilder på nätet till min bok.
Jag har alltså köpt rättigheterna att använda dessa bilder. Boken trycks sedan i många exemplar och säljs.
Bilderna har jag alltså köpt. Jag har rätt att använda dom för detta ändamål och boken kan tryckas i hur många exemplar som helst utan att bildskaparen (den som har copyright på dessa bilder) lägger sig i detta.
Däremot får jag inte sälja eller ge bort dessa bilder till någon annan utan copyrightinnehavarens tillstånd.


Om du tar en bild på nätet eller kopierar en ur en bok, tidning osv. för att sen stygnsätta den själv, så kan du inte göra det hur som helst utan bildinnehavarens tillstånd.
Du får inte ens kalkera av bilden. Däremot så får fritt rita av den. Teckna en egen bild av tex. Bamse som motiv och sen stygnsätta den. Det är där gränsen går.

ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-06-12 klockan 15:20.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat