Ämne: Åkpåse
Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-21, 13:43   #5
Symaskinovin Symaskinovin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Jag sydde en enkel åkpåse som man klippte ut som en jättestor ängel - eller jag liknar det vid en ängel för enkelhetens skull.

Huvudet och nacken får du tänka är väldigt brett, och kroppen och kjolen blir tillsammans MINST dubbelt så långt som barnet (ca. 170cm?) - barnet ligger på "kroppen" och får kjolen uppvikt över sig. Änglavingar som sticker rakt ut på "kroppen" ska sist vikas över barnet från varsitt håll... ca. 80 cm långa kanske och vardera är lika bred som kroppen är.

Gjorde utsidan i bävernylon och insidan i fleece. Original var det knäpp-band på utsidan (mitt på varje vinge satt de fast, reglerbara) och kardborreband i fleecedelen just där vingen satt fast i kroppen - så man kan ta ut innerfodret.
Jag satte aldrig fast någon knäppning (även om det var tänkt) och jag hade ingen kardborre hemma just då, så det blev knäppning i fleecedelen istället.

Hon jag fick mönstret av hade gjort stoppning av ett gammal duntäcke, men det blev alldeles för varmt så jag tog ett gammalt överkast och gjorde i samma form som "ängeln".

Själva huvudet på ängeln var väldigt brett och i kanten av det sydde jag in ett band så jag kunde dra åt huvan runt bäbisen.

Superdupergrej! Förhållandevis enkel att sy! Används jämt och ständigt - önskar bara att jag hade gjort den lite längre för nu blir uppviket (änglakjolen) nästan kort.
Symaskinovin är inte uppkopplad   Svara med citat