Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-09, 20:47   #2
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Ojdå, det låter inte helt lätt :S

Det enkla sättet att modifiera ett mönster är, precis som du säger, att dra ett streck från ena storleken till den andra. Men eftersom det verkar skilja mycket skulle jag tipsa om att läsa lite om "pattern grading". Jag tyckte att jag själv fick en bättre förståelse av hur man ändrar på ett grundmönster för att göra det i fler storlekar.

Nu har jag inte sytt till barn innan och jag har definitivt inte sytt konståkningsdräkter så jag kan bara gissa mig fram Jag hade börjat med att rita ut mönstret för midja och överkropp, sen hade jag ritat underkroppen så att det passat höftmåttet. Efter det hade jag justerat ärm- och benhål så att det passar. Rita ut linjer för byst, midja och stuss på mönstret. I teorin ska omkretsen på de tre måtten vara rätt och det borde bara vara avstånden mellan dem som ska justeras. Mät avstånden mellan axel-byst, byst-midja, midja-stuss och stuss-gren på din dotter och jämför med linjerna du har ritat ut på ditt pappersmönster. (Nu får du nytta av att kunna lite om "pattern grading") Där det behövs mer utrymme, klipp isär mönstret och lägg till så mycket som behövs. Där du eventuellt behöver minska, klippa isär mönstret och för ihop bitarna så mycket som behövs. På ditt mönster, står det både kroppsmått och plaggets mått för varje storlek? Om du då har ett kroppsmått som är ganska exakt kan du jämföra den procentuella skillnaden mellan kroppsmått och plaggmått och på så sätt få fram hur många mm du måste lägga till på mönstret när kroppsmåttet ökar med 1cm.

När du tror att ditt nya mönster kommer funka, köp ett billigare tyg med ungefär lika mycket stretch i och sy upp ett prov för att testa passformen.

Hoppas mina gissningar kan vara till någon hjälp
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat