Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-28, 16:33   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Janomes 300/350 är för hemmabruk och har liten båge och är bra nybörjarmaskin vad jag förstått.

Planerar man brodera mycket är ju de två "dyrare" bra att ha.

Jag skulle vilja ha en sån (med många nålar alltså, vad skönt att bara låta det rulla på och inte byta tråd hela tiden) men inget jag har budget för så jag får fortsätta med min Brother innovis 1200 (som egentligen är kombination men jag använder inte sydelen längre).

Brother har också broderimaskiner (som inte är kombi) det är t.ex. NV750E som har större bågstorlek än Janomes 350e men motsvarande maskin för hemmabruk.

Sedan har de PR655 och PR1000e som båda är "profesonnella" maskiner, med 6 samt 10 nålar.

Om priset inte spelar nån roll så skulle jag förmodligen satsa på Amaya. Men vem vet kanske priset är jämförbart? Den smala underarmen är ju en sån sak, vilken skillnad mot de bulkiga plastiga man ser på "hemmamärken" och så är bågarna ju runda också, vilket har en stark fördel som man nästan aldrig ser på hemma maskiner, det ger helt enkelt bättre spänning i tyget, helt jämnt. Det har med naturlagen att göra helt enkelt. Rektangulära och fyrkantiga spänner bäst i hörnen och sämre på de raka kanterna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat