Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-27, 09:47   #1
Linster Linster är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Brudklänningshjälp!

Hej!

Jag är en någorlunda rutinerad hobbysömmerska med några bal- och brudklänningar på meritlistan, men sitter nu och syr min egen brudklänning och är lite osäker på några saker, och tänkte att det kanske är rätt ställe för att få kompetent hjälp...

Jag har ett halvt mönster, dvs till livet, som nästan är klart, men ska tota ihop kjolen, en empirskuren kjol i fem våder, på egen hand/med hjälp av gamla mönster jag har liggande. Mitt problem är att den ljuvliga damen på Sidencarlsson sa att jag skulle sy kjolen i fem våder, dvs tre våder fram och två våder bak med inprovningar i ryggen, men de flesta mönster jag hittar är i sju våder och jag har köpt tyg för fem våder. Jag tror inte jag har några problem med riktning på tyget, så jag skulle kanske kunna klämma in sju våder, men min egentliga fråga är hur jag gör med trådriktning på två bakvåder istället för fyra - ska trådraken gå rakt ner i mitten på varje våd (som den gör på de tre framvåderna), eller borde den gå rakt ner i mittbaksömmen?

Min nästa fråga rör livet, som består av ett undre liv (axelbandslöst och med skenor) i fyra lager och ett övre liv i spets och som täcker axlarna. Enligt den ljuvliga damen på Sidencarlsson kan jag använda knapphålsband och klädda knappar för att stänga hela paketet, men när jag tittar i det mönster jag nu använt ska jag dessutom ha en dragkedja i det undre livet, och knappar i yttertyget. Är detta nödvändigt?

Jag är oerhört tacksam för lite råd och stöd!
Linster är inte uppkopplad   Svara med citat