Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-03, 12:46   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag tror att flia tänkte som jag: att du börjar vid spetsen till höger och stickar mot kanten till vänster, att kanten är sista varvet.

Man kan säkert börja där du tänker också, men då får man göra ökningar bara på den högra sidan och då går det nog åt att du ökar både i början på varvet och i slutet på varvet (i samma sida). Det tänker jag krånglar till det, men jag kan ha fel.

Jag tänker att den nyss ökade maskan som nu på nästa sida ska ingå i mönsterrapporten kan vara svår att sticka så.

Om du börjar borta i spetsen till höger så gör du en kantmaska, en ökning, och sen stickar du mönstret med de maskor som är fram till och med näst sista maskan. Sen ökar du en maska och stickar kantmaskan.
På nästa varv stickar du bara tvärs över. På det sättet så "normaliseras" ökningsmaskorna och "beter sig" som vanliga maskor när de sen ska ingå i mönsterstickningen på nästa varv.

Det finns en annan fiffighet också. När garnet tar slut så får din trekant vara klar. Stickar du uppifrån så får du dras med oron att du har stickning kvar att göra ner till spetsen när garnet tar slut. Händer det så måste du repa upp till förbi spetsen till höger och "räkna på" hur mycket du måste repa upp för att säkert nå ända ner till spetsen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat