Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-23, 10:26   #9
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Det här tyget var också dyrt. Cirka 1300/metern om jag inte missminner mig. Sydde en toile innan jag gjorde färdig klänningen till mig. Tyvärr var toilen i lakansväv, som inte alls motsvarade sidenet. Då lärde jag mig att toilens tyg måste motsvara det slutliga tyget. Annars blir det inte till någon hjälp.

Nu är den ursprungliga klänningen flera storlekar större än den jag nu försöker sy. Det gör att trots ändringar så kommer delarna att räcka till en mindre klänning om du förstår hur jag menar. Så jag försöker med att höja axeln (kan ju tråckla först) och klippa ner ärmhålet runt axelkulan en aning och sen snedda ut. Blir det inte bra så får jag sprätta isär klänningen och sen göra en toile. Jag tror att jag i det här fallet kan testa ändring först innan toiletillverkning. För det är ett j..a slit.

Modernare mönstertillverkare rekommenderar idag att man provar ut pappersmönstret direkt på kroppen och gör nödvändiga ändringar där. Då kan man slippa toilegörandet. Finns beskrivet i bl a "Fit for real people" där en av författarna jobbat på både McCall och Vogue Pattern. Fast förstås i Paris modehus gör de alltid en toile och så också Lars ??, som gör klänningar för kändisar och kungahus i Sverige.

Så jag vill inte ge upp tanken på att slippa toile en andra gång. Men kanske får jag krypa till korset efter midsommar.

Ha det så bra i det fina vädret.
Marianne /Sotlugg
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat