Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-02, 23:21   #9
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ett sätt att låta "någon" visa

Kom att tänka på en variant av "praktisk instruktion". Som du sett har jag tittat på Sherrys anvisning till "bagging" av jackan/kappan i hennes RTW sewalong.
Fotona är bra och texten instruktiv, men -
riktiga prylar är riktigt bra. Därför har jag sprättat upp lite olika konfektionsplagg. Vissa totalt, andra bara öppnat lite och tittat. Yngsta dottern hade en kavaj som var för liten. Typisk damkavaj som var okomplicerad. Sprättad totalt. Tänkte rita av den som mönster men insåg att det är heller inte så lätt. Hon har också en Armanijacka som är sliten. Den fick jag bara öppna ärmen på och titta på axeln inuti.Den är sydd med inprovningar i kullen. Jag har ett mönster som jag ändrar så att det ska bli något liknande den jackan.
Så har jag varit på Myrorna och köpt herrkavajer av bra kvalitet, tagit isär och studerat. Mycket mera komplicerade konstruktioner än Sherrys projekt, de här herrkavajerna. Till skillnad från damkavajer så är det mera mellanlägg, innerfickor, ytterfickor som nästan alltid är passpoalfickor med lock osv. Jag betalade 85 för den billigaste och 135 för den dyrare. Det blir billiga studiebesök i konstruktion. Kanske något för dig att prova på. Du kan säkert hitta någon som har urvuxna kavajer, ännu billigare. Helst fina märken som Oscar Jacobson m.fl. för där är det bra skrädderi i botten. Har du studerat Sherrys beskrivning vet du hur du tar isär kavajen, från att du går in via ärmen, sprättar fodret från ärmhålet, vänder och plockar isär fodersömmen i nedre fållen. Sedan är det bara att titta runt, kolla på material och sömsmåner. Det som irriterar mig mest är de sydda knapphålen för där blir man tvungen att klippa, klippa ut den hårda sömmen. Vill jag återanvända tyget kan det bli problem om inte den delen kan hållas ganska oförändrad. Det går att göra knapphål med passpoal men då måste det bli på samma ställe. Billig praktik blir det även om det inte blir något användbart.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat