Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-27, 12:18   #9
Ayla Ayla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Talking

jag gav mig på ett liknande projekt till balen i nian för 10 år sedan och i somras en brudklänning i liknande stil utan att att sytt något annat som ens är i närheten av den svårighetsgraden och utan mönster annat än till överdelen.

Min första tanke när jag såg den här kjolen var WOW! och -"vilket bra val kjol för ett sånt projekt" för;

1. draperingen på kjolen är väldigt förlåtande och dessutom skulle jag sy upp draperingarna för hand vilket gör att det blir färre stygn och lättare att sy precis där du har nålat.

2. är man själv medveten om att det är ens första och största projekt så förväntar man sig inte ett perfekt resultat och så länge man har överseende med det och håller det i tanken hela tiden kommer du till slut att bli nöjd med att bara ha fått ihop något över huvud taget.

Om jag skulle råda dig så skulle jag föreslå (som flera andra har sagt)
- sy upp hela klänningen, liv och draperingar (allt) i bomullstyg (typ från IKEA för 19:- metern)
...då får du verkligen en känsla av vad du har gett dig in på, tyget är lättsytt och det kostar dig inte så mycket så funkar det inte kan du ge upp och det gör inget.

- skaffa en provdocka (går att göra billiga och precis med dina mått med silvertejp eller gips) så att du alltid kan stå utanför klänningen och nåla, måtta, handsy osv.

- försök att hitta ett mönster som stämmer någorlunda men följ det inte slaviskt utan se till att få dit alla bitar som krävs och NÅLA, NÅLA, NÅLA så att det passar dig och blir som du vill. VÅGA CHANSA!


DU KAN! ...om du vara vill och inte räknar med ett perfekt resultat (du kommer bli vacker som en dag och väldigt nöjd även om någon söm är sne)
Ayla är inte uppkopplad   Svara med citat