Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-14, 21:59   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Namnen på tygen brukar jag ha problem med, speciellt i början.. Då var jag mest o kände på tygerna istället. Och tänker "det här är ju sånt jag vill ha" och köper. haha.

Men nu vet jag i alla fall att singeljersey är till för t-shirt. Finns också stretchigare, vet inte om de också heter singeljersey. De som drar ihop sig igen lätt har ofta lycra instickat. Inte bara fördelar, instickad lycra kan se fult ut efter mycket användning, då kan det sticka ut som små trådar genom tyget, speciellt vid sömmarna..

double knit jersey (så är det för mig ibland kan jag engelska men inte svenska, nu när jag hänger mer på engelska sidor!) är jersey som ser likadan ut på båda sidorna, och är ungefär dubbelt så tjock som singel. Mysigare och håller bättre. www.e-slojd.se har fina. Man kanske kan använda det här tyget som alternativ till collegetröjtyg. Kanske lite lättare, men håller formen fint.

collegetröjtyg ser ut som jersey på framsidan men har fluffig baksida (billigare(?) har sträv baksida) och är tjockare..

Lycka till med köpet!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat