Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-21, 22:28   #12
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
Servomotor monterad - vilken enorm förbättring!

Nu har alla grejerna kommit från Amerika - och både monterats och modifierats...
= Vådan av en ingenjör med alltför mycket coronadistansering och tid tillgängligt - och för lite att göra nu i semestervärmen.

Jag bestämde mig för att förse arbetsbordet med låsbara hjul så att det både skulle vara flyttbart OCH stå stabilt stilla när det används. Det beslutet ledde till en hel del arbete med att få ner fotpedalen 'på marken' igen - eftersom allting hamnade drygt 75 millimeter högre än avsett. Att sänka själva bordsskivan var enkelt, det var bara att sänka den till minimihöjden som underredet var avsett för. Men att få ner pedalen på golvet krävde införandet av två 123 millimeter höga träblock som distanser, men det gick att få till det också.

Som extratillägg hade jag även beställt en undertrådsspolare avsedd för vanliga proffsmaskiner (de har ju normalt ingen inbyggd trådspolningsfunktion så som vanliga hemmamaskiner, och Ultrafeed, har). Den manicken drivs av utsidan av tandremmen som driver maskinen från den under bordet monterade servomotorn. Manicken stannar helt automatiskt när spolen är fylld till injusterade maxmängden - ungefär 90% - och har man en extra kon med tråden man använder för tillfället så kan man låta maskinen spola på undertrådsspolen samtidigt som man håller på med att sy borta i businnessändan - det blir inte kaos när det är fullt, den tvärstannar bara påspolningen då...

En bra funktion noterade jag - när jag satt och sydde hyfsat långa sömmar på en fönstermarkis: Jag behövde många fler underspolar bytta än jag hade andra pauser i sömnaden - och eftersom vi körde med svart tråd råkade jag ha två koner så jag kunde utnyttja den här finessen. (Har dubbletter på svarta och vita spolarna...)

[En annan modifikation jag gjort var att underlätta möjligheten att sträcka in handen under bordet och byta undertrådspolen utan att behöva vare sig tilta symaskinshuvudet (det normala sättet på en Ultrafeed) eller öppna den lilla inspektionsluckan intill pressarfoten (alldeles för liten för mina händer att göra bytet genom). Jag kapade helt enkelt ur en bit ur kanten på oljedropptråget - då blev långsömmarna enkla att hålla igång, och de behövde aldrig avbrytas för att trä om maskinen för undertrådsspolning...] Trådspolningsmanicken kostade 20 dollar - det var det definitivt värt!

Sailrites 12 poliga 550W servomotor är helt underbar!
(Kallas "Workhorse" och kostar 200 dollar om man redan har bordet och allt det andra, eller 525 dollar inklusive hela kompletta bordskittet.) Det går nu att köra så sakta som man vill (och jag VILL köra sakta) så det blir rätt vid första försöket! Och/eller så fort som yrkesproffsen vill, full gas sägs vara drygt 1100 stygn per minut (18,5 stygn per sekund!?!) men maxfarten går att begränsa elektroniskt ner till strax över en handfull tiotal stygn per minut om man vill. Jag använder ~120 stygn per minut (vilket ändå är ~2 stygn per sekund) som maxfart-inställning...

(Med motorremhjulets 21 kuggar blir det med maskinhuvudets svarta "Power Plus" 84 kuggars balanshjul 4 servomotorvarv per stygn. Vridmoment så det förslår, och blir över, alltså...) Det går att sätta på det mindre blå 40-kuggarshjulet om man vill öka stygnhastigheten ytterligare --- men det sägs tydligt i instruktionboken att servomotorn INTE tål att man kör med det 3kg tunga "MonsterII" stålsvänghjulet (som också har 84 kuggar)!

För den som kör en symaskin med vanlig V-rem: Det finns även ett remhjul till motorn som tar vanliga V-remmar istället, då blir farterna mycket högre eftersom det har nästan dubbla diametern jämfört med tandhjulet...

Servomotorn med fästet väger 3,5kg.

Med servomotordriften är det mycket roligare att sy, speciellt lite krångligare objekt. Redan i utförandet med originalmotorn (eller handvevningen ! ) så var min Ultrafeed en väldigt kapabel heavy-duty symaskin - och nu är den ännu roligare att jobba med!

Jag har full förståelse för att det väldigt ofta står en Sailrite Ultrafeed i de långfärdssegelbåtar som folk ger sig ut på världsomseglingar och andra långseglingar med. Det finns många berättelser där ute på internätet om reparationer av slitna, eller skörade, segel ute till havs. Och ännu fler om förnyade textiler både utanpå och inuti båtarna.

Själv siktar jag på att byta textil i min 5m x ~2,7m altanmarkis - till bara materialkostnaden... Jag kommer naturligtvis att ta in några offerter på vad det skulle kosta att leja bort fabrikationen - vill ju veta hur mycket jag "tjänade" på att ha den här maskinen och värmekniven m.m. redan... Det jobbet var ett av skälen till hjulen - då är det bara att rulla ut 'sy-stationen' på altanen och göra jobbet ute på plats. Nästa sommar? ;-)

Att växla mellan att ha Ultrafeeden monterad i bordet och/eller att ha den monterad i transportlådan är enkelt, det tar mig ungefär 5 minuter att göra skiftet fram eller tillbaka nu när jag övat några gånger.
/Odd
Bifogade bilder
   
Polar300 är inte uppkopplad   Svara med citat