Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-14, 08:36   #1
elbe elbe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 42
Tygvalsångest

Jag har tygvalsångest... Jag ska sy en necessär - jag har mönster och vet alltså hur slutprodukten ska se ut; Den kommer vara sydd med remsor av olika tyger, antingen i blåa eller beiga tyger. Men jag vet inte vilka tyger jag kan använda. Eller - vilka färgkombinationer jag vill ha rättare sagt.

Jag har syttit och tittat på bilderna här på sysidan, sökte på necessärer och gick igenom bilderna. Jag kan konstatera att vissa tygval som en del gjort skulle jag aldrig ha gjort. Men resultatet blev ju så himla lyckat!

Hur vågar man prova? Jag har massa tyger hemma. När jag lägger ut dem bredvid varann så känns det inte bra, färgerna matchar inte helt, det är olika nyanser, medan ett blått tyg går åt turkost eller grönt går ett annat åt grå-blått osv. Är det inte färgerna så är det mönstrena på tygerna, de flesta tyger jag har är väldigt mönstrade och då kan mönstrena på tygerna liksom ta ut varann eller kanske upplevas för rörigt när man kombinerar dem...

Hur gör ni? Ser ni direkt när tyger går ihop eller provar ni bara? Syr upp och kollar om ni gillar resultatet? Vad gör ni om ni märker att det inte blev så som ni tänkt er?

Jag har inte massa tid att sitta och sy och leka. Så när jag väl sitter vill jag helst att det blir rätt på en gång. Och därför blir jag sittande och velar över tygvalet och får inget gjort alls istället. Jag börjar bli väldigt frustrerad över det här.

Har ni nåt tips? Finns det kurser i färglära att gå på så man får in "tänket"?
elbe är inte uppkopplad   Svara med citat