Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-03, 11:48   #8
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Ja, jättetur, de har ju både garn till stickning, virkning och vävning och är billiga och trevliga att ha att göra med. När jag för över 20 år sedan bodde i Arvidsjaur så hade de där en jättebra affär med allt för vävning också. Tyvärr så finns det inte så många jag känner som väver nuförtiden, men en tant ska jag ta kontakt med.

Vad gullig du är som kan scanna åt mig, men gör inte det just nu, för nu hag jag "bara" mina två ganska små vävstolar, Victoria och Lill-Stina. Men jag letar för fullt på Blocket och Tradera efter en större. Nu när man vi inte längre har några barn hemma så finns här ju plats. Dessutom så är jag numera sjukpensionär så tiden har jag. Måste bara tänka på att inte sitta för länge åt gången, i alla fall inte de första veckorna, så jag inte drar på mig mer värk.

Jag tänker nog som du, gällande enfärgad varp, men då jag inte har hemma någon slags inslagsgarn, typ de som är speciella för vävning, så är jag rädd att det blir för dyrt. I Arvidsjaur kunde man ofta köpa smårullar med lite garn på till samma kilopris som de stora rullarna på 2.5 hg, men vet inte det går att göra hos Kampes. Jag tycker det är snyggt när man har två nyanser, ex 2 olika lila i samma inslag. Nu tänker jag på de tunnare löparna, inte med trasor eller stränggarn. Det blir nog till att ta några turer till Kampes i undersökningssyfte innan jag bestämmer mig. Jag behöver ju ganska många färger då för att kunna variera mig till olika löpare. Till varje lär det gå åt minst 5 olika färger, kanske fler. Men vissa färger kan man ju använda till andra löpare också som basfärgerna rött och blått.

Det jag har hemma däremot är flera kilo 2trådigt ullgarn som jag har växtfärgat för länge sedan, men jag tror inte de blir så bra till löpare, då garnerna säkert blivit lite sköra nu, och löpare vill man ju kunna tvätta i maskin. De får bli fina väggbonader istället.
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat