Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-02, 18:19   #11
Appolonia Appolonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 58
Edvina, jag använder en vanlig symaskinsnål eftersom det har varit vanliga bomullstyger som jag har sytt. Sedan hoppas jag att maskinen spolar undertråden rätt annars blir det svårt. Vad gäller undertrådsspolen så ser det lika ut som på min gamla Husqvarna så den borde jag kunna sätta rätt, hoppas jag.
Nyare maskiner verkar vara mycket mer känsliga vad gäller nålar,tråd och annat. Min gamla Lily har fungerat som en klocka under de år som jag har haft den. Likaså den som jag hade före Lily som också var en Husqvarna.
Det jag tycker är konstigt är att när jag ändrar övertrådsspänningen från 4,6, som är standard vid normal sömnad, till 3,6 eller 6,0 så kan jag inte se någon skillnad på stygnen.
Raksömmen tycker jag inte heller blir riktigt snygg utan stygnen blir lite på snedden, om ni förstår vad jag menar, därför att inte trådspänningen är bra. Hålen efter nålen ligger i rak linje men tråden ligger inte rakt utan lite på skrå, så att säga. Jag kanske är petig men jag jämför stygnen med min gamla maskin.
Appolonia är inte uppkopplad   Svara med citat