Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-02, 20:16   #11
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Re: Kattgrejer - beskrivningar

Citat:
alexandrabrinck skrev:
KATTBÄDD

Den här vändsydda kattbädden är tvättbar (beroende på tygval, såklart!) och har en lös innerdyna – ofta räcker det kanske att tvätta den. Jag gjorde Monkeys bädd av ganska stadiga tyger, men om du väljer tyger med mindre stadga, så klipp även ut en av varje mönsterdel i vadd (stryk ev. lite på vadden under presstrasa för att göra den lite stadigare). Nåla eller tråckla fast vadden mot avigsidan av resp. mönsterbit i yttertyget, och sy sedan enligt beskrivningen.

Du behöver:

yttertyg (jag använde manchester)
innertyg (jag använde ett kraftigt teddytyg)

Mönsterdelar:

A (botten): cirkel - diameter 32 cm (37 cm)
B (sidokant): rektangel - 96 cm lång, 16 cm hög (112 cm x 16 cm)
C (dyna): cirkel – diameter 30 (35 cm)

Jag har angett mått både för en mindre och en större bädd (de senare inom parantes), färdig storlek är 30 cm resp. 35 cm diameter, 14 cm hög för båda. Men du kan såklart göra din bädd i vilken storlek som helst:

Mönsterdel A: bestäm vilken diameter du vill att den färdiga bädden ska ha – t ex 30 cm. Med 1 cm sömsmån runtom blir det 32 cm.
Del B: räkna ut omkretsen på del A UTAN sömsmån: diametern x 3.14. I mitt fall 30 x 3.14 = ca 94. Längden på B blir 94 cm PLUS 1 cm sömsmån på varje kortsida, dvs 96 cm. Bestäm önskad höjd, t ex 14 cm, och lägg till sömsmån = 16 cm. Alltså: 96 cm x 16 cm.
Del C: Innerdynan ska vara något mindre än bäddens botten för att passa, så gör del C med en diameter som är 2 cm mindre än A: dvs 30 cm i mitt fall.

Klipp ut i tyg:
yttertyg – A x 1, B x 1
innertyg – A x 1, B x 1, C x 2

Yttertyg: vik mönsterdel B på mitten med rätsidan inåt och kortsidorna ihop. Nåla och sy ihop kortsidorna. Pressa isär sömsmånerna. Dela in sidokanten i 4 delar och markera med knappnålar (4 st).

Vik del A på mitten 2 gånger så att den delas i fjärdedelar. Markera med en knappnål i varje vikning.

Nåla ihop kantdelens långsida mot bottendelens kant, räta mot räta. Knappnålarna du satt som markeringar på kantdelen ska hamna mot knappnålarna på bottendelen – nåla dessa fyra ställen först, och nåla sedan resten av kanten. Sy. Jacka sömsmånerna (= klipp bort sömsmånen med diagonala jack, som tårtbitar, för jämnare resultat).

Innertyg: Sy ihop del A och B på samma sätt, men lämna en ca decimeterstor öppning i sista sömmen.

Vänd rätt ytterbädden så att rätan är utåt. Låt innerbädden vara ut-och-in (rätan inåt). Sätt ytterbädden i innerbädden så att rätsidorna är mot varandra. Nåla ihop den övre kanten och sy.

Vänd nu rätt bädden genom öppningen i innertygets söm, och sy sedan ihop öppningen för hand.

Dyna: Lägg de båda delarna C på varandra, räta mot räta, och nåla ihop. Sy, men lämna en öppning att vända genom. Vänd rätt dynan och sy ihop öppningen för hand. Lägg dynan i bädden – ta-dah!

Jag har sytt en likadan till vår katt. Jag var helnöjd, visade stolt upp den för katten. Han tittade på mig precis som om jag inte var klok: ska jag ligga i det där.

Men jag har iallafall sytt en. Får väl ge bort den till katthemmet i Töreboda, där borde det väl finnas nån katt som uppskattar hantverk när det är som bäst.
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat