Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-25, 05:45   #14
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
Kanvas, jag tycker att det är tråkigt att du förlöjligar andra.

Har själv en Bernina 1090 (90-talare) och med den har jag sytt enstaka saker i skinn och galon och det har gått bra. Så är det enstaka saker man syr så anser jag att en Bernina maskin klarar det.

Det är en helt annan sak att sy inom industrin. Det ställer helt andra krav på maskinen, bla gällande styrka och hastighet. Jag har själv jobbat som sömmerska inom textilindustrin under några år, mestadels sydde jag i skinn (klädslar till fåtöljer och soffor). Jag anser utifrån det att inte ens de flesta industrimaskinerna håller måttet för att på ett effektivt sätt klarar av att sy i skinn, kanske kan de flesta klara av tunna konfektionsskinn. Men ska man inom industrin få ett tillräckligt bra och effektivt resultat så krävs grövre maskiner, givetvis med övermatning.
Jag har också jobbat i läderindustrin och med grovsömnad och vet mycket väl vilka maskiner som finns och vad som tyger. Övermatare är ingen nödvändighet, beror helt på material.

Därför finner jag det löjligt när någon som INTE har sytt mängder med grövre material ger råd. Nu vet inte jag hur du är funtad, men om någon antyder att de ska köpa en ny maskin för att sy en sak, så är min uppfattning att det handlar om någon småskalig produktion, något jag också tog hänsyn till i mitt råd, utöver materialet. Här var det alltså inte fråga om någon allt-i-allo-maskin för generellt hemmabruk utan en raksömsmaskin.

Vidare är jag jädrigt trött på allt tjafs om bernina, "åhh, de är så starka", jaha, styrka är objektivt, om de nu är så mkt starkare så visa det.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat