Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-30, 10:05   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Schablonpapper är ark som man skär ut sitt motiv i och sedan "klistrar" fast på ramen med en speciell vätska. Denna och metoden att måla motivet är kanske det bästa om man har enkla mönster och inte vill skaffa för mycket utrustning.

Emulsionsvarianten är dock mycket mer precis och det går att överföra foton med hög detalj nivå. Vilket är väldigt krångligt, om inte omöjligt med de andra metoderna .

Visst går det att göra egna ramar, det gäller bara att själva ramen är stabil eftersom man måste spänna duken ordentligt med ett speciellt verktyg. Priset lär ju bli billigare men jag vet inte hur mycket. Jag kommer köpa färdigt för att slippa jobbet och för att vara säker på hög kvalité. Dessutom så kommer jag inte ha så många ramar att det lönar sig att göra eget.

Vad det gäller att spara bara duken så skulle jag inte rekomendera det. Det är svårt att spänna om den nämligen. Det är bättre att spara OH-filmen och sedan göra en ny ram, ramarna går ju att tvätta och återanvända. Själv tänker jag till en början bara ha två eller tre ramar i olika storlekar som jag sedan återanvänder. Man ska bara se till att vara riktigt noggrann när man tvättar sin ram.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat