Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-11, 10:25   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När det gäller att brodera så vill man ha hur stora ramar som helst. Ju större ram ju svårare är det att få fast tyget och få det att sitta bra i en fyrkantig eller rektangulär ram. Man kan säga att priset följer storleken på ram.
Den största ramen på 350e är 20cmx14cm och det är väl en okej storlek. Dela på broderier och pussla hopdom, men det är svårt att få det riktigt bra, det är lätt att det skiljer lite på något ställe och det märks tydligt på det färdiga broderiet.
Jag har ingen erfarenhet av 350e, men jag har en storebro 11000, som broderar mycket fint, som jag är mycket nöjd med.

Till olika jobb använder man olika mellanlägg. Syr du en quiltsandwich så behöver du inget mellanlägg. Broderar du på frotté behöver du vattenlöslig på både baksidan och framsidan. Vill du att broderiet ska var lite stelare använder rivmellanlägg. Vill du inte ha något på det färdiga tyget använder du vattenlösligt. Det finns både "plast" och "vlieslin" när det gäller vattenlösliga. Vlieslinet brukar vara lite segare och hållbarare än plasten och det går att limma fast det man vill brodera med temporärt lim.
M-broderiting har ett start kit för maskinbroderi som jag kan rekommendera, beställer du för 1000 dkr så skickar dom portofritt.
Jag har brukar skicka efter både tråd och mellanlägg därifrån och har varit mycket nöjd.

Janome eget program finns i två olika storlekar och det går att uppgradera till det större om vill. Det programmet är anpassat Janomes maskiner, men fungerar även på andra märken. Eftersom du här hållit på med bildrederingsprogram så du det har du en del gratis.

Du behöver inte köpa en laptop för maskinbroderi det vanliga dator duger bra. Du använder ett vanligt usb-minne som du skriver över det färdiga broderi till och sedan sätter du det i maskinen. Sedan är det bara att leta upp broderiet du vill sy och sy det. Att koppla dator till symaskiner går också, men det är mycket smidigare med usbminne. Det finns också speciella cd-läsare som man kan köpa och koppla till datorn. Men varför krångla till det när det finns USB-minne.

Det går att redigera lite på maskinen, men det är är lättare och du kan göra mer med ett program. med program kan du ladda ned ett antal olika format som är gjorda föra andra symaskinsmärken. Du är inte beroende av att det ska passa din maskin. Sedan kan du lägg ihop flera bilder, lägga till texter, andra storlek, färg och mycket mer. Och även stygnsätta själv.

Du kan använda vanlig sytråd med broderierna blir tätare och finare med riktigt broderitråd. Broderitråd får man aldrig för mycket av, hur mycket man än har så har man inte den färgen med vill ha.

Maskinbroderi är inget man lär sig på en kafferast, det är mycket att lära, jag har hållit på i snart 4 år men är långt ifrån fullärd.
Det det är en jätterolig hobby. Så jag får önska dig välkommen in i broderiträsket och hoppas att fastnar där.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat