Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-11, 09:06   #1
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Broderisymaskin - rådvill...

Hej

Jag funderar ju på att köpa en broderisymaskin (aldrig haft någon), samtidigt med Janome 8900qcp (som jag lagt undan).

Ena stunden tänker jag att jag behöver ingen, men när man tittar runt lite så skulle det nog ändå vara kul att kunna brodera dukar och handdukar.

Jag har fått erbjudande att köpa Janome 200e för 6000 kr. Men, är väldigt osäker om den är tillräcklig för mig när jag kommer igång med broderandet? Jag avskyr ju att vara begränsad när jag väl kommer igång. Så nu kikar jag lite på 350 E istället (den är dyr, men tänkte att jag kanske kan få ner priset lite - helst mycket - när jag köper den andra. )

Så nu till mina frågor...

Några som har 350e? För och nackdelar?

Vad broderar ni för något förutom kläder, handdukar, dukar? Finns det andra användningsområden som jag inte tänkt på?

Vilka mellanlägg är mest användbart?

Programvaror är dyrt men jag lär nog behöva något mer än själva maskinen och läst lite om Embird och deras delar (hittade en svensk sida).

Är det ett bra program och kompatibelt med Janome 350 e? (ska också köpa ny laptop så det ska nog fungera med den)

Vilka delar har man användning för tro? (Som sagt var jag avskyr att vara begränsad när jag sätter igång).
Är det lätt att använda programmet? (Är datavan och har sysslat mycket med bildredigering bland annat).

Vad för storlek på broderier är mest vanligt?

Går det att använda vanlig sytråd till broderier eller måste det vara speciella?

Åh, hade massor av frågor men nu försvann de ur minnesbanken. Återkommer om jag kommer på dem..

Jag är jättetacksam om ni kan komma med tips och råd, så jag förhoppningsvis kan sluta vara rådvill och bestämma mig...
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat