Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-25, 10:21   #10
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag är absolut ingen expert på industrimaskiner, men vet att det finns ganska många varianter för olika ändamål. En maskin till ett användningsområde, punkt.
Ateljémaskiner klassas väl som bättre hushållsmaskiner eftersom de kan sy olika sömmar och anpassas till olika material. Jag köpte i våras en JUKI DX7 och är jättenöjd med den, kostade ca 18000:-. Superbra matning och en massa finesser som verkligen är användbara.
Dyrare Husqvarna, Brother och Janome har också den nyare sortens matning med sju rader matartänder. Tyvärr är Berninan kvar i den äldre sortens matning plus att skyttelkonstruktionen inte är den bästa enligt en reparatör.

För svårare slinkiga material bör man kunna byta nålplår till en med ett mindre hål (finns inbyggt i min JUKI) så att inte tyget kan dras ned så lätt.
I äldre tider sydde man slinkiga material med ett papper under maskinen. Då kunde inte tyget sugas ner och pressarfotstrycket ökade lite. Pappret var lätt att dra bort efter raksömmen.

Om du har möjlighet att ta dig till Helenelunds centrum i Sollentuna utanför Stockholm så finns det massor av industrimaskiner och ateljemaskiner att kolla in och pröva. Där finns Bernina också så du kan jämföra själv. Kunnig personal med lång erfarenhet av service på alla bättre maskiner. Pendeltåg och buss tar dig dit, gratis parkering finns.

http://www.tekoteknik.se/
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat