Visa ett inlägg
Gammal 2021-01-02, 16:30   #1
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Få till det över rumpan?

Jag hatar att gå ut och köpa byxor vilket resulterar i att jag sy egna utifrån gamla byxor som jag trivdes i.
Problemet är att jag använder gamla byxor från tiden jag var runt 15 år och körde med storleken B-179 lika med barn smal storlek.
Nu flera årtionde senare har jag lagt ut lite vilket innebär att jag måste lägga på några cm på höften.
När jag är klar med allt utom tygstycket runt midjan är det dags att sy in på sidorna. Har även lite svank i ryggen. Så även om jag kan ha på mej byxorna utan att tappa byxorna blir det lite sladdrigt runt svanskotan så jag får sy in lite där också. Brukar bli bra många cm som jag måste sy in.
Problemet är att ibland känns det som om jag har en stjärt som är plan som en planka. Även om det är luftigt stramar det över stjärten och skrevet när jag ska ta mig upp på cykeln.
Ibland blir byxorna luftiga och jag har inga problemmed att ta mig upp på cykeln. Men då blir det lite kameltå över häcken när sömmen mellan grenen och svanskotan kryper in i stjärten. Eftersom jag använder samma mönster och får olika resultat är jag lite osäker på vad jag gör för fel i de båda extremfallen. Funderar på om jag får kamel tå för att jag syr in för mycket vid svanskotan och att det känns som en planka över röven för att jag först sytt in för mycket över höfterna.
Jag gillar modet från den tiden då byxorna var lite utsvängda så från skrevet och neråt brukar jag lägga på ganska mycket tyg. Nästan så de täcker mina 42 or till skor.
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat