Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-12, 23:17   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
delar:

2 bitar av #1 - hood delen
2 bitar av #2 "trimmings"-delen

texten, tar bara det väsentliga:

....join the halves of fig 1 and gather the top along the seam from 49 to the second * into a space of an inch and three quarters.

Här tror jag förstått det så att "second *" är stjärnan närmast framkanten. Har sytt och sedan rynkat delen mellan stjärnan och 49 till 4,5 cm. Antar att jag ska mäta ända ut till kanten.

[B]Trim the hood along the line with a four inch pinked ruche of surah, to which strips of the same surah are attached for strings.
Här tror jag att man ska sätta en rynkad tygstripp på ca 10 cm bredd längs med den raka linjen på del 1. Sedan vet jag inte helt säkert det sist. Ja stroppar att knyta med kanske. Men hur?

Och nu har jag gått bet helt:
Gather the trimming pieces closely from 49 to * and mount them on the hood in such a manner that the one on the right half meets the hood from 49 to the first * and that on the left half from * to *. Cover the pleats with a surah rosette. Tack the points + + of the trimming to the corresponding points of the hood.
(++ är två fyllda cirklar, eller i mitt fall på tygbitarna: två prickar. )

Usch!

Illustration:
http://www.agelesspatterns.com/images/1186.GIF

Min bild av tygbitarna. del 1 är vad som ser ut som typisk hood del, och del 2 är den triangulära delen. Har redan sytt ihop bakkanten som ni kan se (men tagit bort rynkningen så ni lättare kan se bitarna). de krumelurerna överst på båda bitarna är "49" och den i nacken på bit 1 är "50".
Bifogade bilder
 
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat