Visa ett inlägg
Gammal 2022-03-12, 10:13   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det finns mycket mera att välja på än de du nämner.

Husqvarnamodellerna vet jag inget om. En person jag känner har två likadana Husqvarna Viking Huskylockar, en är trädd med vit tråd och en med svart. Jag tror att det är S25. Hon är nöjd. S15 vill jag minnas är inte så kul.
En annan väninna som syr jättemycket hade en Pfaff Hobbylock 2 som bara krånglade. Servicen i Stockholm var usel och maskinen var inne i flera omgångar. En reparatör i Skåne fixade till den, men snart sydde den fult igen. Hon sålde maskinen till en som kunde hantera den.
Själv startade jag med en begagnad Elna med många finesser, men tröttnade på att man för varje nytt material måste ställa in sömmarna på nytt. Så blev det en ny Babylock Evolution som syr både overlock- och täcksöm. Det går hysat lätt att bygga om mellan de två varianterna men blev till irriterande avbrott i sömnaden. Nu har jag en separat overlock och en separat täcksömsmaskin, båda av märket Juki. Båda syr snyggt och utan hoppstygn. De är nog de tystaste på marknaden.
Janomes overlockar har gott rykte, Brother syr hyfsat men är bullriga. Lidl har varje år en syvecka då de säljer Singer symaskiner. Overlocken är billig och man kan få måndagsexemplar men några funkar tillräckligt bra.

Det gamla vanliga rådet gäller: Rusa inte iväg och köp något billigt. Det kan förstöra syglädjen. Spara hellre tills du kan skaffa en sykompis som du kan trivas med länge.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat