Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-17, 14:14   #5
vie vie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 22
Citat:
Nefertari skrev: Visa inlägg
Hm. Vet inte om jag har några lösningar, men min svägerska hade liknande problem med sin symaskin som du har med din ELNA. Nålarmen rörde sig inte.

Hennes då 1- årige son hade dragit ut handhjulet, som man gör för att spola undertråd, och hon märkte inget. Då stod nålarmen still men motorn gick. Kanske värt att kolla- vem vet?
En annan gång hade han kommit åt någon form av knapp....

De andra maskinerna låter som om de verkligen har fått fnatt, jag äger tyvärr ingen av dem så jag vet inte hur du ställer in sömmarna på just dem men...kan inställningarna för de olika sömmarna ha hamnat snett (Maskineriet bakom alltså, eller ratten)?! Om du sätter in den för annan söm- blir det då rätt söm? Dvs är det bara zigzag:en som beter sig underligt?

Lycka till!
Tusentack för tips. (måste hitta inställningen för att få mail när jag får svar-trodde jag redan hade ställt in det. Ledsen för sent svar iaf)

Jag ska absolut dubbelkolla det där med hjulet igen. Dock tror jag att jag dragit och knappat på allt som finns fram och tillbaka både en och två gånger. När det gäller Singern så fungerade ingen söm, inte ens raksöm(förutom att den verkade sy fin raksöm efter ett par tre stygn när jag ställde in någon annan söm. Vet fortfarande inte vad som var fel jag bara håller andan så länge den går nu.

tack/Vie
vie är inte uppkopplad   Svara med citat