Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-14, 11:22   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
Gruvfyllo skrev: Visa inlägg
Nja, jag vet inte om jag gör det

Jag förstår det med att ärmen inte ska vrida sig. Då kommer ju manschetten att hamna fel, men det där tror jag att jag har koll på, nämligen att ärmens övre del bara ska flyttas upp en bit (dit jag vill ha den). Problemet blir ju att den nedre delen, d.v.s. sömmarna där armhålan är, alltså där ärmen och själva skjortkroppen möter varandra, troligen kommer att se konstigt ut. Det bör, enligt min uppfattning, bli ett "luftigt" mellanrum mellan ärm och skjortkropp. Kan då blir svårt att sy ihop dem delarna då, utan att det blir skrynkligt. Jag försökte att hitta några bilder, men utan framgång. Måste kanske titta lite närmare på detta och se om jag kan lösa det, på något vis. Lite svårt när jag inte gjort sånt här tidigare, men vill försöka lära mig. Tack för svaren. Har fått en del vägledning.

Fanns det någon bok just om detta?
Nåla fast uppe på axeln, håll koll på att sid och ärmsömmarna att de inte sticker iväg. Du måste justera ärmen så att omkretsarna stämmer. Det gör du genom att du tsar från skjortkroppen tyg. Du nålar inte tillbaka ärmen i samma sömmar. Du måste justera att det stämmer mot skjortkroppens tyg.

Jag har förkortat åt min man skjortor på det sättet.

Det finns nog säkert böcker på antikvariat och bibliiotek. Nu är det inne att återvinna. Lappa och laga osv. Tillskärningsböcker. Sök! Har ingen som jag säga direkt och har fn besök hinner inte leta i min egen litteratur. Bibilioteket är den bästa hjälpen, fråga där, de är billigast och ofta mycket hjälpsamma.

Ta en skräpskjorta, behöver inte vara din egen, det känns nog vingligt o hur ska få till detta. Men det går.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat