Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-09, 23:35   #12
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Katching skrev: Visa inlägg
Vet ni - jag gick och köpte en sådan där maskin i alla fall (en Janome Easy Jeans) och se där - den hade ju friarm!

Man kan väl säga att beskrivningar av symaskiner är lite si sådär på nätet, för jag har inte kunnat läsa mig till att den hade friarm på någon sida alls (och jag läste nog det mesta innan jag köpte den ...)

Nu är jag i alla fall glad, för jag tycker också att det är lättare att "stoppa undan" tyget under friarmen i vissa sammanhang.

Se, så bra det kan bli!
Janome är känt för dåliga beskrivningar, men det är inte så svårt att begripa sig på deras maskiner i alla fall. För några år sedan lärde jag mig att nästan alla Janome-maskiner har friarm även om det inte står i beskrivningen. Det är bara att ta bort tillbehörsasken så blir friarmen synlig. På min lilla broderimaskin är det väldigt användbart eftersom jag kan brodera en färdigsydd kasse med den laddade brodyrramen som rör sig fritt medan överflödigt tyg hålls ur vägen under friarmen.

Men jag behöver verkligen ett stort sybord för att kunna hantera mycket slinkiga tyger. Jag har nyss varit på kurs i att klä bh med spets på olika sätt (alla deltagarna kunde sy bh redan) och tog inte med det stora sybordet. Den slinkiga spetsen ville bara lyda tyngdlagen och det är svårt att sy med precision när tyget försöker halka iväg hela tiden.

Vi var 4 deltagare och alla med olika märken på fina symaskiner. En Janome behövde service och rengöring så till slut fick en ännu finare Janome rycka in. Allt var lätt att förstå sig på utom att vi fick fundera lite över hur man skulle sänka matartänderna, men det var logiskt i alla fall. Brothermaskinen bara funkade utan problem, liksom Jukimaskinen. Inställningarna är lätta att förstå sig på och inget krånglade. Husqvarnan kunde vi inte begripa oss på. Ägaren hade fått den nyligen och hittade bara de vanligaste standardsömmarna, instruktionsboken hade glömts hemma många mil bort. Hon kunde sy i alla fall även om hon inte kunde ställa in de allra bästa sömmarna för ändamålet.
Alla de här maskinerna har friarm, men det är inget som behövs för den här sortens sömnad.

Idealet tycker jag är att ha både friarm och ett stort sybord som passar till symaskinen.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat