Visa ett inlägg
Gammal 2005-08-28, 18:45   #12
Demaluc Demaluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 4
Brother eller Janome

Hej Katarina!
Jag skriver inte så mycket på den här sidan utan kollar mest vad folk har för ideer och erfarenheter.Men när jag nu såg att du eventuellt står i begrepp att köpa en ny maskin så tänkte jag skriva vad jag har för erfarenheter. Jag hoppas att du snabbt lägger ner tanken på Janome, har haft en 10000 i 2-3 år och det var inga roliga år kan jag säga.Hade dess förinnan en Designer 1 som jag hade stora problem med till den kortslöt totalt, reklamerade och fick tillslut rätt. Men när jag fick Janomen så var det som att gå tillbaka i tekniken, vilket jag i och försig kunde ta eftersom den sydde fint vad det gällde vanlig sömmnad förutom zig-zag.Men nnär jag sedan började brodera så hopade sig problemen t ex undertråd upp,frotteöglor på ovansidan mm.Dessutom så kan den inte ta så många färger, splittar mönster, lägger dem i oordning om du har delat dem och inte döpt om dem, samt att minnet i maskinen är litet och du måste hela tiden tömma och föra in igen via usb-kabel eller om du inte har Windows98, via rsb232-kabel vilket tar ännu längre tid.Kändes klart mycket lättare med D1 disketter.Fick ingen som helst hjälp av återförsäljare AT-Design eller från Norge, reklamera igen men tyvärr fick ej rätt fast tom Arn tyckte att vi borde fått det. Vi var tre stycken som hade i stort sett samma problem, men men detta är nya tidens bilhandlare hoppas det kommer att ändras om tillräckligt många klagar. Janome vill man aldrig ha att göra med igen helt klart.

Erfarenheterna från Brother 3100D är följande efter 2 år: Superbra maskin,jättebra försäljare (Symaskinbutiken Pia) lite sämre vad det gäller generalagenten samt lite dålig uppdatering i Sverige vad det gäller pressarfötter och dyligt.Mina erfarenheter vad det gäller 4000 är inte så mycket mer än att jag har lånat den en vecka och den största fördelen är USB-minnet och den kraftiga matningen. Sen gillar jag inte automatiska trädningar av något slag utan jag tycker att man kan lägga den tekniken på annat. Har du några frågor så kontakta gärna mig.
Demaluc är inte uppkopplad   Svara med citat