Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-29, 21:48   #53
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Elisabeth:

Hade helt glömt av att det var klor i koksalt. Bra att du påminde mig. Men, jag kan fortfarande inte köpa ditt resonemang. Oavsett hur ledande din kemiforskare och oavsett hur internationellt han eller hon arbetar är så är ämnet omdebatterat (vilket stod att läsa i wiki-artikeln du hänvisade till). Det finns således även kemiforskare som anser att ämnet är miljöfarligt.

Jag väljer att lita på Stockholm vattens miljöchef av den anledningen att han är kemist och arbetar med frågorna. Han ser stora problem med klororganiska föreningar i reningsverken. Forskare tenderar ju som vi alla vet att gå upp lite väl mycket i teorin och kan ibland missa hur det faktiskt fungerar, tex i ett reningsverk. Betänk att det fortfarande finns en och annan forskare som förnekar växthuseffekten.

Att EU enbart skulle klassa ämnet som miljöfarligt på grund av risken för felanvändning har jag mycket svårt att tro på. Som du själv sa så är ju ättika farligt i fel dos och jag kan inte tänka mig att EU har klassat det som miljöfarligt. Det finns på tok för mycket kemikalier för att EU skulle lägga sina resurser på att klassa de kemikalier som vid felanvändning kan vara skadliga. EUs kemister har annat att göra.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat